Der findes efterhånden en del, der lever af affiliate-marketing. Langt de fleste dyrker det dog som en hobby og har det som en sideindtægt. I dette indlæg giver jeg dig tre tips til, hvordan du kommer godt i gang med dit affiliate-projekt.

Allerførst vil jeg gerne lige definere, hvad affiliate-marketing egentlig går ud på. Affiliate-marketing er en marketingform, hvor virksomheder betaler andre virksomheder eller privatpersoner for henvisninger af den ene eller anden art.

Det kan være, at affiliateren hjælper virksomheden med at skaffe leads, sælge produkter eller skaffe tilmeldinger til et nyhedsbrev.

Der findes adskillige affiliate-netværk, som man bør få tilmeldt sig, hvis man driver et affiliate-site. Hos disse netværk er der tilmeldt adskillige virksomheder, og det fremgår tydeligt, hvordan man kan tjene penge ved at indlede et samarbejde med en eller flere af de virksomheder.

En række af de mest populære affiliate-netværker er Partner-Ads, Tradedoubler og Adservice. Det tager sjældent særligt lang tid at oprette sig, og lønoverførslerne sker uden problemer.

Nu ved du så småt, hvad affiliate-marketing handler om, og derfor er du også klar til tre simple tips, der kan hjælpe dig godt i gang med din affiliate-forretning.

Sats på dyre produkter

Når man arbejder med affiliate-marketing, vil kommissionen, man får, typisk være en lille procentdel af den samlede pris for produktet, man hjælper med at sælge. Som oftest ligger procentsatsen på mellem 10 og 20.

Derfor bør man altid sørge for at lave affiliate-marketing for relativt dyre produkter. Hvis de produkter, man hjælper med at sælge, kun koster 10-20 kroner, skal der virkelig sælges mange produkter, før man har råd til at købe en pakke mælkesnitter.

Kig på konkurrencen

Man skal altid være bevidst om, at der er mange andre lykkeridder som også håber på at score kassen på et affiliate-eventyr. Derfor bør man altid afsøge markedet, inden man kaster sig ud i et affiliate-projekt.

Hvis man vælger en niche, som alt for mange andre også satser på, skal man være bevidst om, at det bliver meget svært at nå til tops.

Rigtig mange affiliate-marketers satser på søgemaskinerne, når de skal drive trafik og skaffe kunder. Derfor er søgemaskinerne også et godt sted at undersøge konkurrencen. Det kræver ikke meget træning og viden, før man er i stand til at skelne affiliate-sider fra andre sider.

Fokusér på brugeroplevelsen

Dette er måske det vigtigste punkt, for det har betydning for så mange forhold. En dårlig brugeroplevelse vil altid være lig med en dårlig forretning.

Kan brugerne ikke navigere rundt på din side, vil konverteringsraten med garanti være lav. Ligeledes vil din side næppe score særligt optimalt inden for følgende SEO-faktorer: Time on site og bouncerate.

Derfor skal du være meget fokuseret, når du udarbejder din side. Kør meget gerne tests, hvor du interviewer testpersoner om deres oplevelser med siden og foretag de forbedringer, som sådanne interviews vil åbne dine øjne for.

God fornøjelse med affiliate-marketing

Jeg håber, at jeg har vækket din interesse for og givet dig lyst til at kaste dig ud i et affiliate-marketing-eventyr. Det er nemlig ekstremt motiverende at se resultater, og så er processen meget lærerig.

Jeg startede mit eget affiliate-projekt for et halvt år siden, hvor jeg hjælper danskerne med at finde kærligheden og forblive lykkelige i de forhold, de er i. Man finder blandt andet oversigter over datingsider og inspiration til gave til kæresten på min side.

Jeg er virkelig imponeret over, hvor meget jeg har lært på de seks måneder. Ting, som en kommende arbejdsgiver kommer til at sætte meget pris på. Det er derfor ikke kun den økonomiske indtægt, der er en gulerod ved affiliate-marketing. Der er også alle de kompetencer, man tillærer sig.