4 prisstrategier på internetabonnement-markedet vi kan lære af

Markedet for internet er et de mest omskiftelige markeder, der findes. 

Næsten samtlige af internetudbyderne kører hver måned nye tilbud og kampagner, og kigger man på det udefra og danner sig et overblik, er der mange interessante strategier, som man måske selv kan implementere i sin egen forretning.

Derfor kigger vi i denne artikel på fire prisstrategier fra internetabonnement-markedet, som vi kan lære af og måske bruge selv.

Èn pris og ét produkt

En prisstrategi som mange af de nye internetudbydere vælger at adoptere, er ”én pris og ét pris”-konceptet.

Første havde vi Plenti, som gav dig alt hvad du havde brug for i ét mobil-abonnement (f.eks. fri data) til en fast lav pris. Plenti eksisterer dog ikke længere, da det nu er blevet opkøbt af Telmore.

Fornyeligt er vi også blevet introduceret til Fastspeed, som også er en internetleverandør, der giver dig nærmest ubegrænset hastighed (1000/100) til en fast lav pris.

Èn pris og ét produkt er en attraktiv strategi, fordi det er nemt for kunderne at overskue. Derudover er det nemt at administrere og supportere, fordi der ikke er de store forskelle i kunderne, og de ting de har til rådighed. 

Sænk prisen og lav et oprettelses-gebyr

Dette er en af dem, der er lidt mindre fine i kanten, i hvert fald hvis man er forbruger. Mange udbydere gør nemlig det, at de reklamerer med, at prisen er blevet sænket. Til gengæld koster oprettelse nu noget.

For os forbrugere fremstår dette som en sænkelse af prisen og et godt tilbud, men regner man på besparelsen og lægger oprettelsen til, så ender man typisk på næsten det samme beløb, som prisen før, uden oprettelse.

Dette kan gøres helt uden at få forbrugerombudsmanden på nakken, og fungerer som en god måde at lave tilbud uden reelt set at gøre det.

En pris først år, herefter…

Det er ikke altid helt nemt at flytte sit internet til en ny udbyder.

Du skal typisk sende udstyr tilbage og opsætte nyt for at lave et internetudbyderskifte. 

Det ved internetudbyderne godt, og derfor spekuleres der tydeligvis i, hvordan man får kunderne ind, måske helt uden at tjene penge på dem, da man ved, at de vil blive over en årrække.

Et tilbud kunne eksempelvis være halv pris hele første år, herefter stiger prisen til normalprisen. Internetudbyderen tjener sandsynligvis meget lidt på kunden det første år, men herefter bliver det en god forretning. Kunden bliver sandsynligvis efter det første år, fordi et skifte ikke er så nemt, og fordi man måske ligefrem har overset at ens abonnement er steget i pris.

Hvis du har en abonnements-forretning, hvor der er relativt svært for kunden at skifte udbyder, kan du også spekulere i denne strategi, altså at kapre kunder uden at tjene på dem med den forventning at de bliver efter første år.

Få en gratis iPad med i prisen

Denne strategi kræver lidt beregning og den kræver også en form for binding.

Nogle internetudbydere vælger nemlig at inkludere ”en gave”, hvis du køber et abonnement hos dem.

Dette kan lade sig gøre, da udgiften til gaven opvejes at det internetudbyderen tjener på kunden i løbet af bindingsperioden. 

For internetudbyderen koster det altså ikke noget at få kunden ind, og skulle kunden vælge at blive efter bindingsperioden begynder udbyderen at ”gå i plus” på kunden.

Prøv selv at regne på din forretning, måske det også kan betale sig for dig at give ”gaver” til kunderne?