5 fordele ved at bruge Google Tag Manager

Google Tag Manager er et værktøj, der er ved at blive industristandarden blandt webanalytikere og online markedsføringsspecialister. Desværre ser jeg fortsat at mange organisationer og virksomheder ikke har implementeret – eller overhovedet kender til – Google Tag Manager. 

I dette indlæg vil jeg fortælle dig om fordelene ved at bruge Google Tag Manager på din hjemmeside. 

Alt sporing ét sted

Google Analytics, Google Ads Conversion Tag, Facebook Pixel, Pinterest Pixel – der er masser af trackingkoder og cookies, som du skal have styr på, på din hjemmeside. Med Google Tag Manager kan du samle alle dine sporingskoder og indstillinger af Google Analytics ét sted.

Det betyder at du kan tilføje og fjerne sporing helt uden at åbne din hjemmesides kildekode.

Endnu en fordel ved dette er at du kan starte, stoppe og redigere sporingskoder på din hjemmesider direkte via GTM uden at skulle redigere i din hjemmeside.

Mindre afhængig af webudviklere

Google Tag Manager består af et betjeningspanel, der er nemt at forstå. Det giver dig mulighed for at tilføje og ændre i din sporing på din hjemmeside selv. Du bliver altså mindre afhængig af din webudvikler.

Hvis du alligevel vil bruge din webudvikler som en hjælp i Google Tag Manager, vil du alligevel spare tid – og dermed penge – da de ændringer, som der skal laves på hjemmeside går meget hurtigere.

Pris

Modsat andre tag management systemer er Google Tag Manager gratis. Den største ulempe ved dette er dog, at du ikke kan modtage noget support på opsætningen af din container. Til gengæld betyder Google Tag Managers stigende popularitet, at du kan finde et voksende community omkring værktøjet, der gerne vil hjælpe dig med din eventuelle problemer.

Brugerrettigheder

I Google Tag Manager har du muligheder for at tildele forskellige bruger forskellige rettigheder. Dette er en fordel, hvis du sidder i en større organisationer eller får hjælp udefra, som et bureau eller en selvstændig Google Tag Manager Specialist

Det betyder også, at du kan se alle rettelser i dine tags inden at en 3. Part publicerer dem. Dermed har du fuld kontrol over din hjemmesides sporing. 

Hastighed

Med Google Tag Manager samler du alle dine sporingskoder i én container, der loader alle dine tags asynkron. Det betyder at de mange linjers kode fra Facebook, Google, LinkedIn eller en helt 4. part bliver loadet via GTM. Da disse mange linjers kode ikke skal indlæses via din kildekode på din hjemmeside, vil du opleve en marginal stigning i hastigheden på din hjemmeside.

Konklusion

Google Tag Manager er et ekstremt værdifuld værktøj i din dagligdag, men det er selvfølgelig nødvendigt at du kender til det, og at du kender til fordelene ved at bruge, før du kan se meningen med det. Jeg håber du med dette indlæg er kommet tættere på dét.

Om forfatteren bag dette indlæg

Kasper Gregersen har arbejdet med online marketing siden 2012. I dag er han selvstændig konsulent, specialiseret i Google Ads, og Facebook annoncering , Google Analytics og sporing af hjemmesider. Følg ham på Twitter eller LinkedIn.