Du har sikkert godt styr på den ”almindelige” SEO, når det kommer til indholdet på jeres hjemmeside. Men hvordan med den mere tekniske del af SEO-arbejdet? Alt for tit bliver det glemt eller negligeret – enten fordi det falder under radaren eller fordi, du ikke rigtigt ved, hvad det drejer sig om. Men det er ikke svært. For har du styr på disse 5 vigtige tekniske SEO-parametre, er du godt kørende.

Teknisk SEO handler om meget mere end blot at få optimeret jeres webserver, koden som udgør siderne på jeres hjemmeside og billederne på siderne, så siderne kan indlæses hurtigst muligt, når folk kommer ind på jeres hjemmeside.

Bare det at nævne webserver og kode, er nok til, at de fleste mennesker står helt af – og det er oftest derfor, teknisk SEO bliver nedprioriteret eller helt glemt. Men det er at skyde sig selv i foden, at ”glemme” det. For netop den tekniske SEO udgør hele fundamentet for alle de øvrige parametre, som Google vurderer jeres hjemmeside på, når den skal indplaceres i søgeresultaterne.

Faktisk behøver det ikke at involvere nogle former for server- og koderelateret raketvidenskab. For meget af den tekniske SEO handler om at sikre, at jeres hjemmeside ikke begår en række simple fodfejl. Vel at mærke fodfejl der kan have dramatisk indflydelse på sidens placering i søgeresultaterne, for de søgeord der er vigtigst for jer.

WWW eller ej

Et af de steder, hvor I for alvor kan spænde ben for jer selv, er, hvis Google kan tilgå de samme webadresser på hjemmesiden både med og uden www foran. Er det tilfældet, har I helt uden at vide det, sikret jer selv en straf for duplicate content. For Google opfatter overraskende nok webadresser med og uden www som to forskellige adresser – selv om de peger ind på nøjagtigt samme side.

Kun hvis I har sat jeres Content Management System (CMS) sådan op, at det automatisk omdirigerer et kald til www-adressen til adressen uden www – eller omvendt – er I sikker på, at I ikke bliver straffet uberettiget for duplicate content. Det kan gøres med et plugin eller et tilføjelsesprogram – alt efter hvilket CMS I anvender – ligesom det kan kodes som en regel i den .htaccess-fil, der ligger i roden på jeres webserver.

HTTPS eller ej – endnu en mulighed for straf

I har sikkert også hørt, at I skal skifte fra den traditionelle http eller den mere sikre https-protokol, hvis I vil stå jer på god fod med Google. Det er ganske rigtigt, at Google opfordrer til det, fordi det giver brugerne en mere sikker oplevelse med jeres hjemmeside. For med https bliver forbindelsen mellem den enkelte besøgende og jeres hjemmeside nemlig krypteret. Så kan andre ikke snage i, hvad folk laver på jeres hjemmeside.

Endnu uddeler Google ikke nogen nævneværdig straf til jeres hjemmeside, fordi I ikke anvender https. Men lige som med www, bringer I jer selv i risikozonen for at få en straf for duplicate content, hvis det er muligt at tilgå en side på websitet med både http og https.

Igen ligger løsningen i den rigtige opsætning af .htaccess eller at bruge nogle plugins eller udvidelsesmoduler til det CMS I anvender, der kan sætte https rigtigt op på hjemmesiden.

Husk også at fortælle Google, om I anvender www eller ej og http eller https ved hjælp af Google Search Console.

Er hjemmesiden udviklet til mobile?

Du har sikkert allerede hørt, at jeres hjemmeside skal kunne tilpasse sig til den noget mindre skærm, som der er på en mobil, hvis I ikke vil have ballade med Google. For i dag foregår hovedparten af alle søgninger fra mobilen. Derfor ville Google være en dårlig makker, hvis de gav dig de søgeresultater først, som fører til sider, der ikke tager sig godt ud på mobilskærmen.

Test om din hjemmeside er mobilvenlig hos Google her.

Det er derfor, Google i efterhånden et par år har krævet, at hjemmesiden skal vises helt perfekt på mobilen, for at I er sikret gode placeringer i søgeresultaterne. Og siden februar 2017 har det været sidens placering i søgeresultaterne på mobilen, der har været gældende – også når folk søger på computeren!

Så har I ikke allerede ændret designet på hjemmesiden, så det er udviklet til at give den optimale brugeroplevelse på mobilen, er det vigtigt at få rykket på det nu. Her er det vigtigt, at I får tænkt over, om det er nok, at I har fået et responsivt design på hjemmesiden, så den automatisk tilpasser sig til, om den ses på mobil, tablet eller computer. For det er ikke sikkert, at det giver den mest optimale brugeroplevelse. Tit er det nødvendt at ændre rækkefølgen på elementerne manuelt, for at siden fungerer bedst muligt på mobilen.

Husk at få weboptimeret billederne

En anden problemstilling som tit bliver overset, er filstørrelsen på de billeder, I anvender på hjemmesiden. Lægger I billederne direkte op uden at weboptimere dem, bliver de nemlig så store, at det går ud over indlæsningshastigheden på siderne. Og vente er der fortsat ingen, som gider på nettet. Så derfor henviser Google ikke til langsomme hjemmesider – og da slet ikke på mobilen. Der mærker de dem ligefrem som langsomme, hvis de ikke kan undgå at få dem med i søgeresultaterne.

Sørg derfor altid for at weboptimere billederne, inden de lægges op. Det kan gøres med de fleste billedbehandlingsprogrammer. Endnu smartere kan I købe adgang til billedoptimeringstjenester, der kan integreres på hjemmesiden. Så bliver billederne weboptimeret effektivt, efterhånden som de bliver lagt op. Dermed kan I fortsætte med at lægge billeder op, som I plejer, og behøver aldrig bekymre jer om, hvorvidt billederne er weboptimerede eller ej.

Pas på Googles Crawl budget

En mere nørdet teknisk SEO-parameter er det såkaldte Crawl budget. Det tildeles jeres hjemmeside, så snart den bliver stor nok. For i dag er nettet så stort, at Googles robotter ikke har tid til at crawle alle siderne på de største af nettets websites. Så har jeres website mange hundrede sider, kan I risikere, at der er dele af hjemmesiden, som aldrig bliver indekseret – og derfor ikke får nær så meget trafik, som I kunne ønske jer.

Når Google skal vurdere hjemmesidens størrelse, er det ikke kun antallet af sider, der tæller. Nej, alle de elementer som siderne er bygget op af, der kan tilgås på en separat webadresse, tæller med. Det vil sige, at hvis I har mange billeder og andre grafiske elementer på hver side, får I hurtigt tildelt et crawl budget. Det er typisk tilfældet for webshops, der tit har flere billeder af hvert produkt og flere versioner af hvert produktbillede liggende.

Derfor er det en god ide, at hade på antallet af elementer, der ligger i de mapper på webserveren, som Google kan tilgå. I kan spærre for Googlebot ved at opstille nogle regler for adgangen i en særlig tekstfil ved navn robots.txt, som I lægger i roden på webserveren.

Det er også en god ide at sætte no-follow på links til de sider på hjemmesiden, det ikke er vigtigt at få indekseret af Google. F.eks. jeres kontaktside der typisk kun består af lidt tekst og en kontaktformular. Så spilder Googlebot ikke tid på disse sider – og samtidig undgår I oftest også at få straf for at have sider med tyndt indhold.

Brug en ekspert til teknikken

Det er altid en god ide at vælge en ekspert, når du skal optimere de tekniske aspekter. Google har skrevet denne guide til, hvis du skal bruge en SEO til din hjemmeside. I Danmark findes der tæt på hundred SEO-bureauer, og det kan være umuligt at finde hoved og hale i hvilke bureauer er gode og troværdige. Bureauet Obsidian Digital har skrevet denne artikel om, hvordan du vælger den perfekte samarbejdspartner. Den gennemgår om, du selv kan klare arbejdet samt hvordan du bruger et bureau optimalt.