Beskriv din opgave grundigt og send den til bureau.dk.
Vi ringer dig op, får bekræftet opgaven og vender detaljerne.
Vi matcher dig til det rette bureau, som kan hjælpe dig videre.
Teknisk SEO er en af de sværeste discipliner inden for søgemaskineoptimering, fordi mange af de fejl der typisk laves på dette område er svære at spotte ved blot at besøge ens webshop som en almindelig bruger.
I dette indlæg beskriver jeg de 7 fejl som jeg oftest ser webshops begå i relation til teknisk SEO, som koster placeringer i Google, og dermed salg.
Som udgangspunkt vil alle URL’er på dit website med tiden blive indekseret i Google, medmindre du gør en aktiv indsats for at undgå det. Og hvorfor skal du overhovedet gøre det? Mange har den opfattelse, at jo flere sider du har indekseret i Google, jo mere trafik vil du få, men det er langt fra tilfældet.
Igennem de seneste år er Google blevet mere og mere opmærksomme på såkaldte ”tynde sider”, altså sider på et website som ikke bidrager med nogen særlig værdi til Googles indeks. Jo flere tynde sider du har på dit website, jo dårligere vil det være i Googles øjne. Og derfor bør du arbejde aktivt med at sørge for, at det kun er de værdifulde sider som bliver indekseret i Google.
Du kan undgå at en bestemt type af sider bliver indekseret ved at indsætte et såkaldt ”noindex”-tag, som fortæller Google, at siderne ikke bør indekseres.
På webshops opstår problemet med tynde sider ofte i form af produktsider. Hvis du har mange tusinde produktsider, så er der sikkert en række af dem som minder meget om hinanden. Dette relaterer sig også til den problematik der kaldes ”duplikeret indhold”. Her skal du så vidt muligt have skrevet en god portion unik tekst til hver produktside – men fordi det er meget tidskrævende, så kan det nogle gange være en bedre løsning at deindeksere nogle af produkterne, fx hvis du har et produkt i 50 forskellige størrelser, som hver fremgår med sin egen URL. I dette tilfælde kan det være en god idé kun at indeksere en enkelt af URL’erne.
Et andet klassisk problem med webshops er i forbindelse med kategorisider, hvor der ofte genereres en ny URL for hver gang man laver en sortering eller en filtrering. Hvis du ikke sætter din webshop korrekt op rent teknisk, så risikerer du at hver enkelt af disse filtreringssider bliver indekseret, og dette vil af Google blive set som tynde og/eller duplikerede sider.
Måden din webshop er bygget op på har også meget at sige ift. Googles villighed til at rangere den højt når folk søger efter dine produkter. Arkitekturen på dit website er afgørende for hvor let Googles robot kan finde siderne på dit website. Måden robotten finder siderne på er, at den starter på forsiden, og så følger den alle de interne links der er på den side. Herfra går den så videre og følger linksene på disse sider. Og sådan fortsætter den.
Denne fremgangsmåde fra Google betyder at du skal sørge for at den nemt kan finde frem til alle siderne på din webshop – både kategorisider og produktsider.
Generelt bør strukturen på dit website være således, at Google fra forsiden bliver sendt hen til dine hovedkategorier. Herfra skal robotten så blive sendt videre til underkategorierne. Og herfra skal den så gerne kunne finde alle produkterne.
Hastighed bliver vigtigere og vigtigere, fordi brugerne bliver mere og mere utålmodige, og fordi at flere nu besøger din webshop via en mobiltelefon, som typisk ikke er tilkoblet en hurtig internetforbindelse. En hurtig indlæsningstid er en del af en god brugeroplevelse, og det vægter Google højere end nogensinde før.
Samtidig er Google også begyndt at lægge større vægt på loadtid som en direkte rankingfaktor, som fra juli 2018 også vedrører rankings på mobilsøgninger.
Du bør derfor sørge for, at din webshop loader så hurtigt som overhovedet muligt. Det er forhåbentlig et element du har arbejdet med at optimere tidligere, men min anbefaling er altså at du tager et seriøst kig på det igen, for at se om din webshop kan gøres endnu hurtigere.
I mange år har det været et problem at der ikke er blevet valgt én version af din hjemmesideadresse som den primære, dvs. at webshoppen både har kunne tilgås fra www.webshop.dk og webshop.dk. Faktisk bør begge versioner virke, men det er vigtigt at de begge henviser til den ene, således at der kun er én aktiv version af din hjemmeside.
Denne problematik er blevet større i forbindelse med implementeringen af HTTPS, idet dette har givet endnu en mulighed for at lave et forkert teknisk setup. Princippet er det samme som med WWW, nemlig at det kun er den ene version som bør virke. Hvis du har implementeret HTTPS på din webshop, så skal du derfor huske at lave en opsætning der gør, at HTTP-versionen viderestiller til HTTPS-verisonen, så du ikke har to forskellige versioner online.
Title tags er et vigtigt element i optimeringen af de enkelte landingssider, som du derfor bør tage meget seriøst. På en webshop med mange kategori- og produktsider er det dog en ekstremt krævende opgave at skrive unikke title tags til alle sider. Derfor bør du sørge for, at dit ”standard” title tag er så godt som overhovedet muligt.
Ofte vil et title tag på en produktside blot være produktets navn, som måske kun er 2-4 ord – dermed udnytter du ikke alt pladsen du har til rådighed i et title tag. Du kan fx tilføje produktets pris til title tagget, og evt. dit primære salgsargument, som fx ”fri fragt”. Dermed udnytter du den plads du har til rådighed på en god måde. Det samme bør du gøre med din meta description, hvor du har op til 320 tegn.
Struktureret data bliver kun vigtigere og vigtigere. Disciplinen går ud på at du i koden på din webshop markerer hvilke elementer der angiver hvad, så søgemaskinerne ved det.
Det bedste eksempel på en webshop er produktsiderne, hvor du kan gøre det tydeligt over for Google hvad prisen på det givne produkt er, samt diverse andre informationer, som fx lagerstatus, brand, anmeldelser mv.Hvis du strukturerer din data korrekt, så vil du have mulighed for at få vist bl.a. dit produkts pris, dets lagerstatus og dets anmeldelser ude i Googles søgeresultater, hvilket vil øge klikraten markant, og dermed også dine placeringer på sigt.
I 2018 er det ikke ualmindeligt at se, at halvdelen af trafikken til en webshop kommer via mobiltelefoner. Derfor er det naturligvis utrolig vigtigt, at din webshop er nem at navigere rundt på, på en smartphone.
Google registrerer hvordan brugerne interagerer med din webshop, og hvis folk ikke er tilfredse med brugervenligheden, så vil de hoppe tilbage på Google for at finde en webshop der er nemmere at bruge, og det sender et dårligt signal rent SEO-mæssigt, som er blevet meget relevant i forbindelse med RankBrain-opdateringen.