Gennemsigtighed i kundeservice: 4 konkrete muligheder

Hvis et enkelt værktøj kan gøre en proces mere simpel, er den altid værd at få implementeret med det samme. Jo bedre man er til at at fjerne unødvendige detaljer og overskueliggøre en proces, desto mere forbedres oplevelsen, så kundens gavn ender som virksomhedens styrke.

I erhvervsverdenen, og især I onlinehandel, falder man over en tilsyneladende uendelig mængde af værktøjer, som hver især har en styrke der kan falde ud til virksomhedens fordel. Mange af dem er for specifikke til at kunne bruges på tværs af alle brancher, men nogle enkelte går en solid sejrsgang i kampen om at gøre en handelsoplevelse gennemsigtig, letforståelig og overskuelig for kunden. Her er nogle bud på 4 handlingsforslag, som enten forbedrer helhedsindtrykket og gennemsigtigheden for kunden, eller for virksomheden som udbyder dem.

1: Prisberegningsværktøj

Vi starter med den personlige favorit. På mange hjemmesider finder man et beregningsværktøj, som allerede inden prisen er fundet, hjælper kunden med at bestemme servicens natur og omfang, på en komplet uforpligtende måde. Den sikkerhed man som kunde føler ved at investere i et projekt, forøges drastisk ved, at man inden bestilling kan få vurderet, og måske selv finde sikkerhed i, hvad man reelt søger. Dernæst simplificeres hele processen, nogle gange i et omfang, hvor man halverer mængden af nødvendig mailkorrespondence, mellem kunden og virksomheden.

Mit bedste eksempel må jeg ærligt indrømme kommer fra egen side, hvor prisberegneren på webbureau Memoo gør et projekt så gennemsigtigt, at vi ofte oplever at have vækket tiltro fra kunden inden vi modtager første forespørgsel. Værktøjet kan vores besøgende bruge til at beregne pris på en ny hjemmeside.

2: Pakkeløsninger

En produktpakke der er så overskuelig og relevant for kunden, at deres behov kan dækkes med en enkelt, samlet bestilling. Hvis man som virksomhed har mulighed for at tilbyde den slags løsninger, som strømliner processen i et sådant omfang, er der et potentielt kundegrundlag, som vil nå at bestille inden genovervejelserne kommer på banen. Uanset om produktet er videoovervågning, festivalløsninger eller regnskabsorganisering, viser det betænksomhed fra virksomheden, og resulterer i belejlighed for kunden.

3: Animationsvideo

Her er naturligvis primært tale om en feature, som øger kundens forhåndsviden omkring virksomheden og dens kompetencer, og derfor forbedrer helhedsindtrykket. Det er en fremragende måde at skabe et udtryk for en virksomhed, og giver kunden bedre mulighed for at danne et personligt forhold til virksomheden. IVÆKST.dk har i øvrigt også en glimrende guide til forståelse af de parametrem der kan hjælpe virksomhedsejere med at tracke sin investering i animationsvideoer her.

4: SEO – Track dig selv!

Efterhånden giver det nærmest sig selv at SEO (Search-Engine Optimization) er en livsnerve for onlinevirksomheder, og præcis derfor kan den ikke undviges her. Strategisk placering af de søgeord, der gerne skal trække kundens opmærksomhed mod præcis din virksomhed, er nemlig både overskuelig at få på plads og at holde øje med. Det er, i emnets natur, ikke svært at finde guides til, hvordan man forøger sin synlighed i søgninger, og en både effektiv og enormt cost-benefit-venlig måde at give sin kundebase et boost. Vi har gjort det med en klient fra Peugeotkværn – og kan se at vi opnår ROI på over 200%

Jeg håber at denne artikel måske har givet dig en indsigt i, hvordan man kan skabe gennemsigtighed i sin forretning, og hvilke afledte effekter det kan have. Måske er du blevet inspireret til selv at kaste dig over et sådan tiltag? I hvert fald skal du have alt held og lykke med det!