Hav altid øje for den gode historie i din virksomhed

Uanset hvad man laver i sin virksomhed, bør man altid kunne høre en lille stemme i baghovedet, der siger: “Gemmer der sig en god mediehistorie her?” Hører man altid den stemme, finder man nemlig også de historier, der ikke virker endvidere oplagte.

Omtale er ALT for en virksomhed. Uden omtale kan det være bedøvende ligegyldigt, hvor dygtig man er til sig fag. Man kan være verdensbedste til et eller andet, men hvis ingen ved, at man er den bedste, kan man være sikker på, at kunderne udebliver.

Til daglig arbejder jeg som medindehaver af Dild & Mand, hvor jeg – sammen med en partner – driver en række forskellige hjemmesider.

Hvis vores forretningsmodel skal blive en succes, er vi afhængige af omtale i medierne. Vi bruger nemling ingen penge på betalt annoncering, hvorfor alt kendskab til os skal skabes organisk, og i den forbindelse er PR et stærkt værktøj.

Derfor har vi også altid en lille stemme i vores hoveder, der stiller spørgsmålet: “Kan vi lave noget presseomtale på det her?” Denne lille stemme sikrer, at vi ikke engang kan lave et jobopslag uden at overveje PR, og den evige indre støj fra stemmen høstede vi frugterne af for nyligt.

Jobopslaget var mere end blot et jobopslag

Sagen var den, at vi havde besluttet os for at søge en oplæser af vores sexnoveller på en af vores sider, nærmere bestemt siden Temptations.dk, hvor vi guider danskerne til et bedre sexliv samt sælger frækt legetøj.

Vores sexnoveller var i forvejen meget velbesøgte, og vi tænkte, at vi kunne øge deres popularitet yderligere, hvis vi tilbød de besøgende, at de kunne få læst novellerne op af en fræk stemme.

Vi gav os derfor til at udarbejde et jobopslag om, at vi søgte en oplæser af sexnovellerne, og undervejs, grundet den insisterende indre stemme, slog det os, at der godt kunne være en mediehistorie her.

Det, vi havde gang i, var nemlig ret unikt. Der var ikke andre i Danmark, der tilbød det, som vi ville gøre, hvorfor der var noget sensationelt over historien. Tilmed havde den også noget potentiale til at gå viralt på de sociale medier, fordi den var lidt tosset og opskur.

Hvis vi vinklede den rigtigt, ville et opslag omkring den uden tvivl være noget, som folk ville tagge hinanden i, og når man har at gøre med historier med det kendetegn, plejer chancen for omtale kun at blive større, da nyhedsmedierne elsker trafik og sagtens kan se fidusen i virale historier.

Overskriften for historien blev, at vi søgte Danmarks frækkeste stemme. Det var en overskrift, der rummede hele historien i sig, samtidigt med at den ikke forærede det hele væk.

Da jobopslaget var færdigskrevet, hev vi fat i et par lokale medier og pitchede historien til dem. Derudover sendte vi også historien til et par landsdækkende medier, der jævnligt dækkede underlødige emner.

Hurtigt bed et par af lokalmedierne på. Flere af dem var så flinke at dele nyheden på Facebook, hvorefter det hele tog fart. Hurtigt modtog vi et væld af ansøgninger fra personer, der var langt dygtigere end de folk, som vi havde forventet at få ansøgninger fra.

PR-delen gav os en masse dejlig omtale, hvilket jo altid er rart. Endnu mere rart var det, at den hjalp den os med at finde de perfekte kandidater.

Vi var lidt i tvivl om, hvorvidt historien var tung nok til at skabe omtale, men heldigvis ignorerede vi tvivlen og tog chancen, hvilket vi er meget glade for. I samme forbindelse vil vi godt minde alle om, at med PR-arbejde taber man aldrig noget – ikke udover tid i hvert fald.

Hele processen har gjort os opmærksomme på en række ting, som vi vil være ekstra foksuerede på i fremtiden.

Vi er blevet bevidste om, at de gode historier kan dukke op, når man allermindst venter det. Derudover er vi blevet bevidste om, hvor forskelligartede gevinster der kan være knyttet til PR.

Førhen havde vi altid tænkt, at værdien i PR udelukkende lå i muligheden for at øge kendskabsgraden til ens virksomhed samt styrke ens positionering i medielandskabet, men denne her case gjorde os opmærksomme på, at man ved hjælp af PR også kan få det maksimale ud af en given situation. Uden omtalen havde vi nemlig næppe fundet så dygtige kandidater, som vi har.