I september kom der en ny kerneopdatering fra Google. En kerneopdatering betyder en større opdatering af kernealgoritmen, hvilket gør, at søgeresultaterne hopper mere end vanligt.
Nogle belønnes under disse opdateringer, andre oplever status quo, og atter andre taber placeringer. Der kommer som regel 3-4 kerneopdateringer om året fra Google, og den slags opdateringer er virkelig noget, der kan få SEO-folk til at holde vejret.
Et fald i placeringer kan nemlig være yderst dyrt og i enkelte tilfælde forretningstruende. Jeg har arbejdet med SEO i snart tre år, og i to af disse år har jeg drevet mine egne hjemmesider.
Indtil for nyligt havde jeg kun prøvet at enten blive belønnet under en opdateringer eller ikke mærke noget. Nu har jeg dog også prøvet at blive straffet, for en af mine sider fik nemlig en på snuden af Google sidste gang algoritmen fik en makeover.
Der var tale om en side om fiskegrej, hvor vi blandt andet lå nummer 1 på søgningen ‘fiskehjul‘. Fra den ene dag til den anden mistede vi 300 besøgende, og generelt set faldt vi på alle søgeord, som vi havde kæmpet os til gode placeringer på i løbet af de seneste måneder. Så frustrerende!
Heldigvis havde vi også en række sites, hvor det gik modsatte vej, og rangeringerne blev bedre. Dette var blandt andet tilfældet for Filmfreaken.dk.
HVAD GJORDE VI?
Det absolut værste ved en algoritmeopdatering er, at man som hjemmesideejer aldrig ved, hvad dælen Google har ændret. Det var det samme for os. Vi anede ikke, hvorfor vi fik et hak over tuden, når vores konkurrenter ikke gjorde, og det værste ved det hele er og var, at vi stort set følger Googles retningslinjer til punkt og prikke.
Når man ikke ved, hvilke opdateringer Google har foretaget, er det selvsagt rigtig svært at rette op på de ting, som man åbenbart gør forkert.
Grundet ovenstående vil jeg derfor også påstå, at der ikke findes en fast og god guideline for, hvordan man skal håndtere en algoritmeopdatering, der koster placeringer og trafik.
Google har i flere situationer også selv ytret, at man ikke kan redde de placeringer, som man mister i forbindelse med en algoritmeopdatering. Ikke på den korte bane i hvert fald. Det, som de råder en til at gøre, er at fokusere på at kreere godt, værdiskabende indhold, for så skal man nok klare den.
Et ganske fint råd, hvis det passede… For det før ikke altid. I min biks er vi så content-foksuerede, at du tror, det er løgn. Vi sætter en dyd i at levere det allerbedste content, da vores logiske sans fortæller os, at det vil bidrage til, at vi får de bedste placeringer. Lige nu tager vores logiske sans fejl, for ved den seneste opdatering oplevede vi, at sider med jammerligt content strøg forbi vores. Jeg ved godt, at vurderingen af content er svær, for det lidt subjektivt, men tro mig, når jeg siger, at konkurrenternes content sejlede, og at flere af dem virkelig ikke har fortjent de placeringer, som de p.t. har, hvis kun man kigger på indhold.
Derfor gav det, for os, ikke mening at justere vores indhold for at vinde placeringerne tilbage. Dette var og er nemlig mere eller mindre optimalt, hvorfor det uden tvivl måtte være andre faktorer, der havde været i spil.
Det, som vi valgte at gøre, da vi tabte placeringer, var at analysere, hvilke ting som konkurrenterne, der ikke var blevet straffet, gjorde bedre end os. Her måtte vi bruge vores ekspertise og viden om feltet og være så selvkritiske som muligt over for alt vores eget.
Processen efterlod os med 4-5 forskellige punkter, hvor indenfor vi måtte stramme os an. Punkterne vedrørte blandt andet hastighedsoptimering og linkbuilding.
At blive lige så gode som vores konkurrenter på de 4-5 punkter er ikke noget, som vi bare lige klarer over natten. Det er noget, som tager tid, og det er vi indstillet på at investere.
Det vigtigste er, at vi nu har en strategi som forhåbentlig får os tilbage til de gode placeringer.
Foruden ovenstående sørgede og sørger vi for at læse alt, der er blevet og bliver skrevet om algoritmeændringen. Typisk går der noget tid, før de virkelig gode artikler publiceres, da disse tager afsæt i grundig analyse af store datamængder. Dette er også tilfældet for den seneste algoritmeopdatering, som der endnu ikke er skrevet noget særligt nyttigt om.
Indtil der kommer gode artikler, der kan gøre os endnu klogere på, hvad vi bør ændre, må vi holde snuden i sporet og forsøge at fiske de optimerinspunkter, som vi har isoleret.
Den strategi, som vi har valgt, vil jeg også anbefale andre. Det er det eneste, som man kan gøre, og hvis man er skarp til SEO, rammer man sikkert rigtigt ganske ofte i forbindelse med sin grundige analyse.