Beskriv din opgave grundigt og send den til bureau.dk.
Vi ringer dig op, får bekræftet opgaven og vender detaljerne.
Vi matcher dig til det rette bureau, som kan hjælpe dig videre.
Facebook er det sociale medie som bliver anvendt af flest mennesker verden over, men både Snapchat og Instagram ligger lige i hælene og derfor er det en god idé, at være opmærksom på disse medier. Men hvorfor anvende Instagram? Hele 24% af danmarks befolkning har en Instagramprofil. Det svarer til lige knap 700.000 personer. Folk besøger Instagram for at blive inspireret og for at følge med i andres liv i billeder og videoer, her i blandt spændende indhold fra virksomheder og brands. Så Instagram burde da kunne skaffe nogle konverteringer, så hvorfor skulle I ikke være der?
1. Tænk over dit brugernavnVirksomhedens brugernavn skal være genkendeligt og søgevenligt. Er der nogen som allerede hedder noget der ligner virksomhedens navn? Eller er I så heldige, at være helt unikke? Det er vigtigt at lave noget research på, om I kan køre brugernavnet lige ud af landevejen eller om I måske skal have et “.dk” efter, hvis udenlandske brands/virksomheder har samme firmanavn. I skal sørge for at gøre det så nemt som muligt for jeres følgere at finde jeres profil. Når brugernavnet er valgt er næste skridt at sørge for at jeres virksomheds navn er tilføjet til profilen, så brugerne kan dobbelttjekke, at de har fundet den korrekte profil.
2. StrategiHvor vil I hen med at lave en Instagram profil? I sidste ende vil vi jo alle gerne skabe konverteringer til salg, men skal det være hovedformålet med profilen, eller vil I skabe værdi til kunderne, udbrede kendskabet til jeres produkt og måske trafik ind til jeres side?
For at få succes som virksomhed på Instagram, er det vigtigt at I tager jer tid til at finde ud af, hvilke virkemidler der virker bedst for jer. Hvem er jeres målgruppe? Hvad vil de gerne se? Hvis du allerede anvender Facebook som markedsføringsplatform er du godt på vej og har en idé om din målgruppe på Instagram. Nu skal du bare have profilen op at køre.
Profilens look handler om ensartethed i udtrykket. Når virksomheden poster billeder og skriver tekster, er det godt at være konsistent med f.eks. hvilket filter der bliver anvendt og hvordan billederne er beskåret, så profilen ikke ser rodet ud. Hertil kommer også hvilken type indhold I vælger at lægge op (se råd 8).
Alt-i-alt handler det på Instagram som virksomhed om at:
– Fange brugerens blik med et skarpt billede– Inspirere brugeren til at dykke dybere ned i profilens univers– Skabe et behov for brugeren, så de klikker videre over på jeres hjemmeside
3. Saml følgereNår brugernavnet er valgt, profilen oprettet og jeres strategi for platformen er fastlagt, så er næste punkt, at få samlet en følgerskare, så I får større reach!
Udnyt netværket. Start med at opfordre alle medarbejdere i virksomheden til at følge med på jeres Instagramprofil. Allerede her vil der (alt efter virksomhedens størrelse) være en god gruppe mennesker, som følger med. Mennesker er flokdyr og derfor vil der hurtigt komme nye følgere til, bare på baggrund af relationer. Når I har været igennem medarbejderne, så ræk ud til dine venner og familie, og få dem til at følge med. Relationer skaber nye relationer – og det er altid lettere at få nogen på krogen, som du allerede kender.
Reklamér på Facebook og andre social media kanaler som I anvender i virksomheden. Enten bare lav et opslag om, at man nu også kan følge med på Instagram, eller lok brugerne derind med en konkurrence eller en giveaway, som kun kører på Instagram.
4. Skab jeres eget, unikke hashtag #Uden hashtags fungerer Instagram ikke optimalt. Hashtags er med til at sprede budskabet til jeres målgruppe og mange bruger hashtags til at finde relevant indhold. Find tiden til at undersøge hvilke hashtags der er relevante for jeres virksomhed, find de nøgleord som I gerne vil have kredser om jeres produkter. I kan finde inspiration til hashtags ved at påbegynde et ord bag hashtag logoet #, f.eks. #food (som har mere end 255.000.000 opslag), herefter vil Instagram selv komme med forslag til hvad der kunne være interessant, som begynder med det I er ved at skrive: #foodie, #foodinspiration etc. Lav evt. en liste som I har liggende, så I huske at anvende alle jeres hashtags hver gang I poster et opslag.
Det bedste råd i forbindelse med hashtags er, at forsøge at få jeres eget, unikke hashtag op at køre. Undersøg om der allerede bliver anvendt hashtags som omhandler jeres virksomhed, tag dem evt. til jer, eller prøv at skabe et fra bunden af, som I opfordrer jeres følgere til at anvende. Et unikt hastag kan være med til at brande din virksomhed.
3 hurtige om hashtags:– Tjek hvor populært hashtagget er – det kan også blive for populært– Undersøg hvem der anvender hashtagget og om det passer jeres målgruppe– Overvej om hashtagget er relevant for netop jeres billede
Det nyeste med hashtags er, at man nu kan gå ind og følge et bestemt hashtag og så vil der komme relevante opslag op, som er tagget med netop dette hashtag. Følger en bruger et hashtag, kommer billederne i tophistorien, ligesom når man følger en profil. Hvis virksomheden anvender et godt hashtag, som jeres brugere følger, vil de derfor komme til at se jeres opslag i toppen af deres newsfeed.
5. StoriesEn feature som Instagram har fået i 2016, efter at Snapchat blev opkøbt af samme firma, er stories. Instagram-stories giver et kort indblik som billede eller video og forsvinder igen i løbet af 24 timer, dog kan man gennem sine yndlingshistorier på sin profil, indtil man selv beslutter at slette dem – dette gælder også for virksomheder.
En anden forholdsvis ny ting på Stories, er muligheden for at lave en meningsmåling, for større interaktion med virksomhedens følgere. Et eksempel kunne være valg af farve til produktionen af en ny taske-model. Virksomheden her kunne tage et billede af tasken i sort, og spørge til om følgerne helst også vil have tasken i rød eller grøn – her kan man få råd fra sine følgere, til at træffe en afgørelse.
Som virksomhed er den mest interessante funktion ved Stories, at man kan sende live, ligesom på Facebook. Brug live-funktionen til information om events, nye produkter og her-og-nu nyheder. Når I sender live, får jeres følgere en notifikation på telefonen om at I starter en livevideo.
6. OpslagsrateHvor mange opslag er for lidt og hvor mange er for meget? For at opretholde en god synlighed på Instagram, handler det om at finde en kvalmegrænse for hvornår dine følgere ikke vil være med mere. Start med at beslutte jer for et antal af uploads pr. dag, for at måle den passende mængde for netop jeres virksomhed. Dette kan I gøre gennem overvågning af trafik på virksomhedens Instagramprofil, og få indblik i hvornår følgerne er interesserede i jeres indhold.
I kan sagtens lave godt indhold og have den perfekte opslagsrate, men stadig ikke have god synlighed eller mange følgere. Dette kan skyldes tidspunktet for opslagene. Det er meget forskellige fra branche til branche, hvilke tidspunkter der hitter for deres følgere. For at undersøge hvornår det er bedst for netop jeres virksomhed at poste, kan I holde øje med hvornår I får flest likes/kommentarer eller hvornår brugere anvender jeres hashtag.
7. Interagér med brugerneInstagram føles meget mere intimt end Facebook, hav derfor en dedikeret medarbejder som har ansvaret for jeres Instagramprofil. Medarbejderen skal (naturligvis) sørge for de gode billeder til profilen, men også være den som står for den menneskelige kontakt med virksomhedens følgere. Sørg for at få svaret på alle kommentarer og personlige beskeder.
Interaktionen med følgerne er vigtig, da det skaber autenticitet for virksomheden og er med til at inkludere dem, prøv evt. at følge de brugere, som følger jer – det skaber større opmærksomhed fra jeres følgere, da de føler sig heldige, når jeres virksomhed også begynder at følge dem.
En anden ting som inkluderer følgerne er “reposts.” En repost er et genopslag af et billede og er med til at skabe social proof for virksomheden – og så er det gratis indhold, som virksomheden kan bruge. Det kunne være et billede, hvor en følger har købt en kjole, som hun skal have på til en kæmpe fest og har hashtagget virksomhedens navn, kjolens navn og måske endda tagget jeres profil oveni. Hertil kan I skabe eksponering af netop denne følger, ved at lave en repost af hendes opslag. Dette skal I naturligvis have lov til af brugeren, før I gør. Sådan et opslag skaber netop social proof, da I går ud og viser, at jeres produkter bliver købt og anvendt, og at det bliver blåstemplet af jeres købere – hvis én gør det, så kommer andre også til det, for vi er netop flokdyr.
Stil spørgsmål. Sørg for at jeres posts indeholder et spørgsmål eller opfordrer jeres følgere til at kommentere og debattere på opslaget. Det kan være alt fra “hvilken taske har du med dig i dag?” til at få dem til at udfylde “det-tomme-rum” ud fra teksten “Med min 5-kornsblanding vil jeg i dag bage …” Spørgsmålene er med til at give inspiration til senere opslag eller til at udvælge hvilke produkter der skal markedsføres, ud fra følgernes sysnpunkter.
8. Influencers/Brand ambassadorsI sammenhæng med forrige råd, bliver en blåstempling af jeres produkt også givet gennem influencers eller brand ambassadors. Selv om disse er betalt eller får gratis produkter, for at lave marketing på dem og promovere dem til følgere og brugere, er der alligevel en form for autenticitet i influencer marketing, som kan være relevant for jeres virksomhed at udnytte. Influencers er med til at skabe et social proof, som gør at flere “almindelige” mennesker gerne vil have fat i et produkt og selv markedsføre det på f.eks. Instagram.
Når I skal ud og finde jeres influencers, så sørg for at finde nogen som passer til dit brand. Det skal være offentligt kendte mennesker, som kender jer, jeres produkt og virkelig er interesserede i, at blive associeret med jeres virksomhed. Sammenhængen mellem influencer og virksomhed (produkt) vil derved være mest troværdigt over for både jeres og deres følgere.
Læs også “Instagram strategi – sådan benytter du medarbejderambassadører”
9. Hvad skal på Instagram?Instagram er en platform, hvor følgere gerne vil følge lidt med på sidelinjen. Der er naturligvis forskel på hvordan man gerne vil have virksomheden eksponeret, men man kan komme afsted med meget på Instagram. Ofte er en menneskelig vinkel på opslagene at foretrække, hvor for meget reklame godt kan højne kvalmegrænsen for mange brugere.
Produkter. Sælger I et produkt (tøj, tasker, sko), er det smart at vise det i brug. Hvis I er et tøj brand, er det måske smart at fokusere på mennesker klædt i tøjet, da jeres følgere så har en idé om, hvordan det ser ud på kroppen. Hvis I derimod handler med fødevarer, f.eks. kornblandinger, er det smart at giver kunderne værdi i form af hvad man kan bruge blandingen til, herunder sågar nævne opskrifter som de kan klikke sig videre ind på hjemmesiden og læse mere om.
Mennesket i centrum. I kan også anvende Instagram til at lave employer branding, hvis I er en produktionsvirksomhed, som ikke sælger B2C, for at vise virksomhedens menneskelige succes. Tag et billede, læg det på profilen og skriv en historie relateret til medarbejderen – naturligvis med dennes godkendelse!
Konkurrencer/giveaways. Find et produkt, måske et helt nyt lanceret, som I kan give væk til en af jeres følgere, såfremt de hjælper jer med noget. Det kan være at stemme på en farve til jeres nye kollektion, eller at svare på et simpelt spørgsmål, som hvem de vil dele en brunch med på jeres café. Konkurrencerne behøver ikke at være kæmpe store og koste jer mange penge, det handler igen om inklusionen af følgerne og muligheden for at vinde et eller andet. Husk at følge op på reglerne for konkurrencer på Instagram, da disse er anderledes fra Facebook.
Videoer. Skab en anden interesse fra jeres følgere med en video i stedet for et billede. Hvis I sælger tasker, er det måske meget rart for brugerne, at de kan se tasken fra alle vinkler. Dog skal I være opmærksomme på, at videoer oftest bliver set uden lyd. Videoer er korte på Instagram, så undertekster er derfor ikke relevante, ligesom på Facebook. Sørg derfor for at videoen kan ses både med og uden lyd.
Inspiration. Tutorials, madvideoer, makeup-videoer – you name it, af små inspirerende “tips og tricks”-film strømmer ud på de sociale medier og især på Facebook og Instagram, og det er absolut ikke uden grund! Det virker. Brugerne bliver fanget og inspirerede til at tagge, dele og måske endda post deres egen video af at de har prøvet det selv. Tro mig, du kan lave en video om næsten alt. Et smukt dækket bord, sammensætning af outfits, en smuk makeup – alt kan bruges.
10. KonverteringsoptimeringNu har I fanget jeres følgere og er godt i gang med at udføre jeres strategi for platformen, nu handler det om at komme ud over stepperne og få konverteret over til det som det hele handler om, nemlig trafik og salg. I sidste ende ved vi alle godt, at det handler om, at få følgerne over på virksomhedens hjemmeside.
Link in bio. Sørg altid for at jeres “bio” (profiltekst) linker til jeres hjemmeside. Har I ikke skrevet et opslag eller postet et billede som har direkte relevans til noget på hjemmesiden, så bare link til forsiden, ellers sørg for at link i bio er opdateret sammen med jeres seneste opslag. Link i bio er utrolig vigtigt, da det er jeres følgeres ENESTE mulighed for at klikke direkte over på jeres hjemmeside, links under billeder på Instagram fungere nemlig ikke.
Konkurrencer på andre platforme. Det er altid smartest at holde konkurrencerne ét sted, så jeres følgere ikke skal klikke frem og tilbage for at deltage i en konkurrence, for så får I et større frafald af dem som gider at deltage. Er gevinsten dog tilpas stor, er det fint at gøre opmærksom på konkurrencer på andre platforme som f.eks. Facebook. Denne form for opslag skaber trafik ind på jeres Facebook profil og brugerne surfer derfor rundt i jeres SoMe-universer. Husk igen her, at lave et link i bio til jeres Facebook side, så det er let for jeres følgere.
Læs mere om. Instagram er ikke skabt for at lave lange, intense historier om alt mellem himmel og jord. Nogle profiler får det til at virker, hvis emnet er interessant eller personligt nok, men generelt handler det om blikfanget af billederne, som optager følgernes interesse. En måde at fange følgerne endnu mere, er at referere til f.eks. et blogunivers på hjemmesiden, hvor man kan læse mere om et emne. Giv en smule info og en clif-hanger og se om I ikke kan lokke jeres følger ind på hjemmesiden og læse videre.