Sådan får du det maksimale ud af advertorials

Ved du ikke allerede, hvad en advertorial er, så kommer her en kort intro til det begreb og den type links. Når du har fundet ud af det, så vil jeg gennemgå, hvordan du sørger for at maksimere værdien af de links du køber i advertorials.

Hvad er en advertorial

Klassisk gammeldags markedsføring indebar typisk, at publicister blev ringet op og bedt om at sætte en banner-reklame på deres hjemmeside.

Den tid er forbi.

Særligt med introduktionen af “advertorials”. Også kaldet Native-ads. Det er en type annonce, som ligner en “normal” artikel. Dog solgt af de fleste danske medier.

Se bare dette eksempel på en sådan advertorial / native ad:

advertorial

Det er ikke synderligt tydeligt, at det er en annonce. Medmindre man kigger efter angivelsen af “Sponsoreret” og “Annonce” helt i toppen af artiklen.

Det er meget forskelligt, om medier angiver, at artiklen er købt og betalt for. Det til trods for, at markedsføringslovgivningen tilsiger det.

Men er alle købte artikler så ikke advertorials?

I princippet kan man sige, at alle købte artikler på medier er advertorials.

Dem der er spændende for denne guide er dog de advertorials som folk køber i dyre domme på større medier.

Tag bare en advertorial som den ovenstående på SN.dk med to links i til Eroti.dk og Lovebuddy.dk, den koster over 1000 kr.

Det er ikke så lidt penge du vil skulle kaste efter, at få sådanne links.

Hvordan sikrer du dig så, at du får det maksimale ud af de advertorials?

 

Gode råd ift. at maksimere SEO-udbyttet af købte advertorials

Grunden til at købe en advertorial er typisk den værdi der ligger i links i artiklen.

Når du så har brugt eller skal bruge penge på en sådan artikel, så giver det meget god mening, at du forsøger at optimere det udbytte som du får af den.

Første afsnit lister nogle gode råd i selve købsprocessen du bør være opmærksom på og overveje. Hernæst kommer der gode råd til, hvad du kan gøre efter udgivelsen.

Det bør du tænke over, når du køber en advertorial

 

1. Angivelse af “sponsoreret”

Det er mod Googles retningslinjer, at købe sig til links. En ting er derfor også, at du gør det, men farligere bliver det, når siderne du køber fra rent faktisk angiver med tekst eller grafik, at artiklen er købt.

På nuværende tidspunkt har det ingen betydning for værdien af dit link. What so ever. Men risikoen for, at værdien bliver devalueret af Google i fremtiden er reelt langt større for advertorials, hvor de er markeret med “sponsoreret” fremfor, hvis de ikke var det.

Overvej det i en købsproces.

2. Placering af artiklen og intern linkstruktur til artiklen

Det er nok en af de vigtigste punkter, når du køber advertorials. Det kan virkelig være afgørende for, hvor meget værdi dit link har i advertorialen.

Det siger måske sig selv, for de fleste SEO nørder. Helt kort forklaret, så vil det udgående link fra din advertorial give mere værdi (og derfor større/bedre rankings), hvis der er flere interne links til den pågældende underside på det domæne du køber fra.

Typisk kan du “måle” værdien heraf ved at se på Ahrefs UR. Er den høj sammenlignet med DR, så kan det være fordi det bliver videregivet meget værdi i den interne struktur.

NB: Det kan også skyldes eksterne links til den pågældende underside.

DR vs. UR kan dog bruges som et godt pejlemærke.

Når du køber skal du bede om at få udleveret et eksempel på en advertorial der er et par måneder gammel og undersøge, hvor nemt det er at tilgå den pågældende artikel.

Typisk er det også en god idé at kigge efter, hvor mange kliks fra forsiden artiklen er. Det skyldes at forsiden typisk har langt flere eksterne links og derfor fordeler mest værdi relativt til andre sider. Des tættere på forsiden, des bedre.

Det er dog vigtigt at det bliver en generel vurdering af, hvor “gemt væk” advertorialen er.

Sådan får du en dårlig advertorial til at blive bedre

Der er 2 små kneb, som jeg vil dele med dig.

Tier 2 strategien

Denne er de fleste måske kendt med.

Basalt set handler strategien om, at linke til den advertorial du har købt. Det hæver værdien af den side og burde derfor teoretisk også videregive mere værdi til det site der linkes til.

Men hvorfor så ikke linke direkte til hjemmesiden med dine potentielle Tier 2 links?

Mange hør om Tier 2 strategien og gør det i blinde. De ved dog ikke rigtigt, hvad årsagen er til, at de anvender strategien.

For at vælge de mest effektive strategier er det derfor vigtigt at du kender årsagen til at anvende Tier 2 strategien.

Det er nemlig ikke altid det bedste.

Faktisk skal du kun anvende den, hvis du kan “krydse af” overfor en af følgende punkter:

  • Du ønsker at risiko-styre ved ikke at sende spam-agtige Tier 2 links til dit hovedsite.
  • Du ønsker at minimere antallet af links til undersider versus forsiden (for at ramme en god ratio, typisk 30-50% forside som minimum) og vil derfor maksimere værdien af links til dine undersider
  • Du ønsker at beholde anker-tekst ratioen men stadig øge værdien af dine links (kan dog holdes ens relativt nemt).

Du skal omvendt ikke anvende en Tier 2 strategi, hvis det er fordi du tror følgende er korrekt:

  • Det giver bedre SEO værdi til min side, at linke gennem en advertorial, end hvis jeg linkede direkte til min side.

Det er forkert. Det handler enten om risiko, forside/underside-ratioer eller ankertekst-ratioer. Værdien er større ved at linke direkte, hvertfald på kort sigt. På længere sigt er det omvendt en potentielt mere risiko-fyldt strategi, hvorfor Tier 2 links er blevet så populære.

Opbyg interne links

Som allerede nævnt har interne links til din advertorial stor betydning for den værdi. Typisk kan den spores i DR vs. UR ratioen. Lav UR = lav værdi af advertorial. Husk på det kun er en guideline.

En god tommelfinger regel er, at du gerne skal forsøge at få UR til at blive hvertfald halvdelen af siden DR.

En måde at løfte UR på undersiden er gennem flere interne links. Findes der forummer, profiler, kommentarspor eller lignende på det site du har købt en advertorial på, så se om du ikke kan linke internt derfra. Det er uden tvivl de 5-10 min værd!