Beskriv din opgave grundigt og send den til bureau.dk.
Vi ringer dig op, får bekræftet opgaven og vender detaljerne.
Vi matcher dig til det rette bureau, som kan hjælpe dig videre.
Vi har valgt at samle 5 SEO værktøjer, der kan gøre dit arbejde med SEO lettere. Med disse værktøjer kan du gå i dybden med dit arbejde, så du kan rangere højere på Google eller finde flere mulige keywords at rangere på.
1. Yoast SEO (WordPress plugin)
Hvis du bruger WordPress på din hjemmeside, så er dette plugin uundværligt. Det er et gratis værktøj, som du kan bruge til at optimere dine sider på din hjemmeside. Du kan samtidig bruge det til at sætte regler for, hvordan dine sidetitler skal se ud på tværs af din hjemmeside.
Her ser du et screen shot fra en af vores egne sider på bureau.dk. Hos os bruger vi mange forskellige SEO værktøjer til at optimere vores indhold. Her er der tale om siden “Hvad er SEO?”. Her har vi til formål at optimere siden til netop ordene “Hvad er SEO”. I Yoast har du mulighed for at skrive dit fokussøgeord ind, og så vil pluginnet tjekke, om du har optimeret netop denne side til dette/disse søgeord. Hvis du har gjort det rigtigt, så vil du få en grøn “karakter” og have større chance for at få din hjemmeside længere op på Google.
Yoast laver en indholdsanalyse og giver dig en karakter ud fra dette. Rød, gul eller grøn, hvor grøn er det bedst. I listen nederst i eksemplet kan man se, at Yoast kommer med forslag til ting, der kan optimeres for at få bedre placeringer på Google. Dette er de punkter med rødt. Man kan efterfølgende rette hvert af disse punkter til for at få bedre karakter.
Det er ligeledes muligt at rette både sidetitler og metabeskrivelser med dette plugin.
2. Google Adwords’ Søgeordsplanlægning
Google har selv mange SEO værktøjer, der gør det lettere for dig at arbejde med søgemaskineoptimering. Et af disse er søgeordsplanlægning, som du finder inde i Google Adwords. Google Adwords er jo som bekendt det sted, hvor du kan købe annoncer på Google. Men det kan altså også bruges i dit SEO-arbejde.
I værktøjet “søgeordsplanlægning” har du mulighed for at finde nye keywords/søgeord. Du kan samtidig se, hvor mange, der søger på hvilke ord på Google hver måned. Dette er et essentielt værktøj, når du skal arbejde med SEO. Du kan f.eks. søge på ordet “gummistøvler”, og så kan du se, hvor mange der søger på dette ord i et bestemt land. Samtidig giver søgeordsplanlægning dig relaterede keywords, som de mener passer til din søgning på “gummistøvler”. Dette giver dig mulighed for at finde keywords, som mange søger på, som relaterer sig til dit keyword. Dette kunne f.eks. være stiletter, når du indsætter gummistøvler i værktøjet. Så kommer Google med forslag til en masse andre keywords, som måske også kunne interessere dig.
Du skal starte med at oprette en Google Adwords-konto. Dette er gratis, og du behøver ikke at oprette nogle annoncer for at få adgang til værktøjet. Her finder du i toppen af siden “Værktøjer”, hvor du efterfølgende vælger “Søgeordsplanlægning”.
Efterfølgende kan du blandt andet vælge “søg efter nye søgeord ved hjælp af en sætning, et website eller kategori”. Her kan du skrive dit valgte keyword.
Efterfølgende får du så en oversigt over antal søgende, samt forslag fra Google til relaterede søgninger.
3. Google Webmasters Tool
Google har også et andet værktøj, der kan bruges som et af dine SEO værktøjer. Dette hedder “Google Webmasters Tool” eller “Google Search Console”.
Her har du mulighed for at tilføje din hjemmeside. Værktøjet er gratis, og giver dig mulighed for at se, hvor ofte og på hvilke keywords, din hjemmeside bliver vist i Google. Du har ligeledes mulighed for at tilføje et “sitemap”, som giver dig mulighed for at vise Google, hvilke sider, der er på din hjemmeside. Sidst, men ikke mindst, kan du også se dine keywords’ placeringer på Google. Så kan du se om din side med “gummistøvler” ligger nr. 1 på Google eller nummer 100.
Du kan som sagt se, hvor mange gange, din hjemmeside bliver vist i søgeresultaterne på Google. Du kan også se dine placeringer, eksponeringer og CTR (klikrate). Det giver dig mulighed for at følge med i, hvordan dine keywords klarer sig på Google. Det er muligt at se udviklingen af dine keywords også, så du kan se, om dit keyword “gummistøvler” udvikler sig i den rigtige retning.
Du har også mulighed for at tilføje et sitemap til Google Webmasters Tool. Her hjælper du Google med at finde ud af, hvilke sider, der indgår på din hjemmeside. Du indsender et sitemap (som du allerede har oprettet på din hjemmeside), og så vil Google hurtigere indeksere (finde) din hjemmeside og dine undersider.
4. Ahrefs.com
Ahrefs.com er et gratis værktøj, hvor man kan tilkøbe flere funktioner, hvis det er nødvendigt. Her har du mulighed for at tjekke din linkbuilding, samt sideværdi på din hjemmeside. Ahrefs arbejder også med en fiktiv sideværdi, hvor de giver siderne en værdi (karakter) baseret på deres egne beregninger. Her vurderer de, hvor “god” en side er.
Dette kan du bruge, når du arbejder med linkbuilding. Du kan nemlig tjekke diverse hjemmesider for at se, hvor høj SEO-værdi disse sider har. Dette er vigtigt, hvis du skal arbejde med linkbuilding, så du får links fra sider, der har høj værdi.
5. Moz.com
Moz.com er gratis, ligesom Ahrefs, men med mulighed for at få flere funktioner ved betaling. Det er dog mere begrænset her, hvad du kan bruge den gratis version til.
Moz har ligesom Ahrefs mulighed for at søge på hjemmesider og få deres fiktive sideværdi. Samtidig har Moz en lang række andre SEO værktøjer, som du kan gøre brug af i dit SEO-arbejde.
Du kan også bruge Moz til at følge din placeringer, analysere din sides indhold (ligesom Yoast) og tjekke konkurrenternes SEO-profil og links.
Udover det, har Moz også en fantastisk blog, hvor du gratis kan lære en masse om SEO.