Beskriv din opgave grundigt og send den til bureau.dk.
Vi ringer dig op, får bekræftet opgaven og vender detaljerne.
Vi matcher dig til det rette bureau, som kan hjælpe dig videre.
[vc_row][vc_column][vc_column_text]De seneste 3 år har vi her på Bureau.dk kigget nærmere på sociale medier statistik i Danmark. Nu er vi nået til år 2019, og der er igen interessante tal at kigge på. Blandt andet har DR været ude med deres årlige medieforskning, ligesom LinkedIn selv har været ude i januar 2019 og offentliggøre tal fra deres egen platform.
Vi har derfor gode kilder at arbejde med, og nedenfor kan du se nærmere omkring statistikken for de danske brugere af de forskellige sociale netværk.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
I grafen nedenfor kan du se, hvor stor en andel brugen af sociale medier udgør af danskernes medieforbrug. Udviklungen fra 2017 til 2018 er forholdsvis stabil, når vi fokuserer på de sociale netværk for begge aldersgrupper.
I 2018 så det således ud:
15 – 75 år = 11 %15 – 29 år = 21 %[/vc_column_text][vc_single_image image=”1393″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
På følgende statistik kan du se, hvilke sociale medier vi bruger daglig. Som de mange foregående år, så er Facebook på vej ned i Danmark, mens Instagram stiger. Dog er udviklingen i Snapchat stoppet, som ellers har haft voldsomme stigninger de seneste mange år.
LinkedIn overrasker også med en stigning fra 4 % til 6 %. LinkedIn har også for alvor formået at udvikle sig med nye funktioner og design. Måske vi ser et endnu større hop næste år.
Medierne udgør følgende i Danmark:
Facebook – 63 %Youtube – 27 %Instagram – 24 %Snapchat – 23 %Twitter – 6 %LinkedIn – 6 %Pinterest – 4 %Reddit – 3 %Jodel – 1 %Tumblr – 1 %[/vc_column_text][vc_single_image image=”1396″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Som vi ser i statistikken ovenfor, så udgør Youtube 27 % af forbruget på de sociale medier hos danskerne. Men, hvordan er disse fordelt?
De er klart at Youtube vinder frem i Danmark, hvilket skyldes de unge. Her kigger vi på, hvor mange, der dagligt benytter det store videomedie.
9-14 år – 67 %15-24 år – 64 %25-31 år – 44 %32-46 år – 27 %47-64 år – 12 %65+ år – 7 %[/vc_column_text][vc_single_image image=”1400″ img_size=”full”][vc_column_text]Men hvad bruger vi så Youtube til? Nedenfor kan du finde en statistik over, hvad vi ser af videoer i Danmark. Musik og sjove videoer ligger helt i toppen, mens også gør-det-selv videoer eller videnssøgning er godt med på listen.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1401″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Det er klart at se, at de unge under 31 år får deres nyheder fra sociale medier. Det er derfor utroligt vigtigt, at der arbejdes med troværdige kilder, samt at vi lærer vores børn og unge, hvordan de forholder sig kritisk til nyheder fra de sociale medier.
Som det ses nedenfor, så får hele 71 % af de unge mellem 25 og 31 år deres nyheder fra sociale medier.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1402″ img_size=”full”][vc_column_text]Kilde[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]