Når virksomheder forsøger at udbygge deres online tilstedeværelse, så bruger de ofte bloggere som en del af deres strategi. Dette omtales ofte som Influencer Marketing og går kort og godt ud på, at virksomheden bliver omtalt på den pågældende blog igennem et blogindlæg. I dette indlæg fortælles omkring bloggerens oplevelse med produktet eller ydelsen. Vi kigger ligeledes på brugen af bloggere i linkbuilding 2017.

Rigtig mange virksomheder vælger at bruge bloggere, som en metode til, at opbygge deres indgående links for, at forbedre deres placeringer på primært Googles SERP. I sådanne situationer er der kun fokus på skabelsen af links, hvilket på sigt kan blive en uheldig situation for virksomheden, da Google er særlig opmærksom på denne form for skabelse af indgående links. Retningslinjerne fra Google er klarer og siger, at i situationer hvor et link er ”købt”, skal dette markeres med nofollow-tag.

Bloggers should use the nofollow tag on all such links because these links didn’t come about organically (i.e., the links wouldn’t exist if the company hadn’t offered to provide a free good or service in exchange for a link). Companies, or the marketing firms they’re working with, can do their part by reminding bloggers to use nofollow on these links.

Herover ses et eksempel på, hvorledes TabletCovers.dk har bedte bloggerne om at bruge nofollow i indlæg omkring produkterne. På denne måde er der stadig et klikbart link i indlægget, men det er blot synliggjort overfor Google, at der er indgået en aftale imellem bloggen og virksomheden.

Derfor står virksomheder overfor et dilemma – hvorvidt de skal følge retningslinjerne fra Google, og herved miste en del af værdien fra linket, eller forsøge at snyde sig udenom*. Rent teoretisk forsvinder en stor del af værdien fra et links, hvis dette er markeret med nofollow, da man fortæller Google at linket ikke skal følges og værdi fra domænet ikke skal videregives.

* Ifølge de danske retningslinjer fra ombudsmanden, skal alle blogindlæg være markeret tydeligt, når der er tale om samarbejde imellem virksomhed og blog. Derfor kan det være svært at ”snyde” sig til et link uden nofollow, da disse regler stadig skal følger – og et signal således sendes til Google omkring, at linket er købt.

Brugen af bloggere i linkbuilding 2017

Men fortvivl ikke, da der stadig er måder i 2017 hvorpå, du kan få links fra bloggerne, uden at skulle gøre brug af nofollow. Det er dog stadig vigtigt at påpege, at grundideen bagved samarbejde med bloggere ikke altid er at skabe links. Eksempelvis kan fokus sættes på trafik- såvel som branding der skabes, igennem det ”traditionelle” samarbejde med bloggere.

I dette afsnit kommer vi med en række strategier, som stadig vil være brugbare, når du ønsker at forbedre dine placeringer på Googles SERP ved hjælp af blogs. Linkbuilding 2017 giver dig flere muligheder for at bygge links på en naturlig måde.

Content marketing

Den helt rigtige content marketing-strategi kan nemt give naturlige links fra f.eks. bloggere. Her er der tale om, at der skabes så godt indhold, at bloggerne selv ønsker at linke til dette. Her gælder det om at skabe indhold som er yderst ”linkable”, dvs. at folk er nød til at linke til indholdet, f.eks. grundet omstillingen, og ikke blot kan omskrive dette, hvis de ønsker at gøre læserne opmærksomme på det.

Et eksempel herpå er f.eks. Kaffeteriet.dks indlæg ”Den ultimative guide til stempelkande” som på 2000+ ord, billeder og video forklarer alt omkring stempelkande kaffe og hvordan man opnår den bedste kop.

Rettelse af døde links

Mange bloggere har skrevet indlæg i mange år, og har således et stort arkiv af indlæg som trækker besøgende fra f.eks. søgemaskinerne. Derfor giver det også mening at gøre bloggeren opmærksom på, hvis de skulle have udgående links som ikke længere er relevante – enten fordi de lander på en 404-side, eller fordi de lander på et udløbet domæne.

Når først du har fundet disse situationer, så kan du f.eks. gøre dem opmærksomme på linket, og evt. gøre opmærksom på at de kan linke til dig i stedet. Det kræver selvfølgelig, at det giver mening at linke til dig. Du kan udvide muligheden for succes ved, simpelthen at skabe/genskabe indholdet, som der tidligere blev linket til (brug f.eks. Archive.org hertil).

Herover er Ahrefs brugt til, at fremvise præcis hvilke udgående links, som ikke længere eksisterer. Brug herefter startegien herover til, at få dette link ændret til din hjemmeside.

Lister med links

Mange bloggere har lister, f.eks. lister over de bedste bolig-webshops, lister med weekendens festtøj eller listen med de billigste priser på ByKlipKlap-produkter. Mange af disse lister er lavet for, at gavne de besøgende til bloggen. Har din hjemmeside derfor noget at byde på, så kan du med fordel kontakte bloggen med en forespørgsel om at komme derpå. Det kan ofte være en fordel at tilbyde, at dele indholdet eller et andet indlæg, på dine egne sociale medier som en ”tak”.

Eksempel på hvordan sådan en liste kan se ud, på boligbloggen Vinterfryd.dk. Listen guider til et bredt udvalg af webshops, som forhandler indretnings- og brugskunst.

Du kan med fordel finde disse blogindlæg igennem følgende smart Google-søgninger, som blot skal tilpasses til dine brancher.

  • Inurl:liste + søgeord
  • inurl:oversigt + søgeord
  • “blogs liste ” + søgeord

Herudover vil det også være relevant at nævne, at dette ikke er den eneste type indlæg som bloggere skriver, hvor du kan bruge denne teknik. Det gælder alt sammen om, at finde et match imellem dit indlæg (eller indhold du skriver, når du har fundet deres indhold) og den måde du tager kontakten på. Læs f.eks. mere her omkring, hvordan du får/indgår det bedste samarbejde med bloggere.