Som annoncør er det vigtigt at forstå forskellen på markedsføring via Facebook VS Google.

Kunderne er nemlig to vidt forskellige steder i kunderejsen, typisk vil de personer, som du markedsfører dig mod på Google, allerede være langt i kunderejsen, og oftest allerede være klar til at købe.

Der er 2 vigtige begreber vi skal forstå

facebook vs google

Push markedsføring og Pull markedsføring.

Pull markedsføring er den form for markedsføring der sker på Google, her handler det om at “trække” personer/trafik ind på dit website når de leder efter din ydelse eller produkt.

Helt modsat har vi, push markedsføring her handler det om at skabe et behov, oftest før at kunden overhovedet ved at de har behov for dit produkt.

Forståelsen ligger allerede lidt i begreberne, nemlig push markedsføring at du “pusher” annoncer ud mod forbrugeren og pull markedsføring at du “trækker” trafikken ind til dig.

For at opsummere skal du “pushe” på FB; du skal først til at overbevise folk om, at de har et behov/problem, som du kan løse hvorimod brugere på Google ved (alt efter søgeordet) at de har et problem, og leder aktivt efter en løsning.

Eksempler på virksomheder der egner sig godt til hhv. Facebook og/eller Google

Facebook
Eftersom man på Facebook kan anvende billede og video, egner platformen sig rigtig godt til visuelle produkter, såsom;

• Kunst
• Tøj
• Accessories (tasker, smykker)
• Måltidskasser (mad leveret til døren)

En anden styrke ved FB er, at man relativt billigt kan nå et meget stort publikum, og hurtigt danne sig en idé om interessen for et produkt/service. Det gør FB til en god kanal for startups, og virksomheder der går i markedet med et nyt produkt.

Andre måder at bruge FB
• Skabe opmærksomhed om et arrangement (åbent hus, tilbudsfest, ol.)
• Brand awareness
• App Downloads
• Koncerter/arrangementer/fordrag/ (billetsalg)
• Restuaranter, frisører, osv. der har “walk in” kan rette deres annoncer til folk i området.
• Lead gen; et offer såsom en ebog, gratis tagtjek, gratis prøveperiode osv. til gengæld for kontaktinfo på lead.

Google
På Google kan man markedsføre med tekstannoncer og billedannoncer (Google shopping). Søgemaskinen egner sig godt til virksomheder og produkter der har en velkendt ydelse eller produkt.

• Håndværksvirksomheder (tømrer, murer, maler, vvs)
Kender du ikke en pålidelig tømrer i forvejen og spørger du ikke i dit netværk, hvem ville du så spørge? Her vil de fleste svare Google. Eksempelvis er der gns. hver måned ca. 600 personer der leder efter en “tømrer aalborg” i Google.
• Låsesmed
Forestil dig du lige har smækket dig ude, hvad gør du så? De fleste vil gribe mobilen og Google efter en låsesmed i deres lokale by – her er Google effektivt, da det handler om at være tilstede når kunden leder efter løsningen på deres problem.
• Webshops med kendte mærkevare
• Tandlæger, fysioterapeuter, klinikker osv.

Skal jeg så bruge Push eller Pull?

Der er ikke noget der nødvendigvis er det bedste eller det rigtige, da det afhænger meget af dit produkt og ydelse samt dit formål – typisk er en kombination af begge markedsføringsmetoder altid at foretrække.

Du skal ikke bruge pull-markedsføring når du er i gået i markedet med et nyt produkt som forbrugerne ikke kender. Her vil du opleve at trafikken i Google vil være lav eller ikke-eksisterende, derfor bliver du først nødt til at skabe et behov og få markedsført dit produkt først – i takt med at kendskabsgraden stiger, vil du med fordel kunne koble pull markedsføringen på.

Sælger du i forvejen en kendt mærkevare eller sidder i en virksomhed som har en velkendt ydelse der er efterspørgsel på, så vil du med stor sandsynlighed kunne få succes på Google. Er der trafik at hente i Google, så er der oftest også kunder at hente.

Sammenspil mellem de 2 kanaler

Som tidligere nævnt er en kombination af begge medier altid at foretrække, og flere studier viser, også i dag, at der skal flere præferencer til før at kunden konverterer. En velkendt kunderejse kunne være, at man i sin søgen finder frem til en virksomhed eller produkt gennem Google, og af en eller anden årsag får man ikke foretaget købet. Næste dag når man logger på Facebook bliver man eksponeret for produktet, klikker på annoncen og konverterer. Der er her tale om Multi-Channel Funnel hvor kunderejsen foregår igennem flere kanaler.