Black Friday er lige om hjørnet. Som webshopejer er du nok allerede i gang med en masse
forberedelser – det er nemlig årets største dag for online shopping. Sidste år omsatte danske
webshops for 327% mere på Black Friday en på en gennemsnitlig dag – der er altså virkelig
meget salg at hente på denne dag.

black friday webshop guideEn del af denne stigning skyldes selvfølgelig, at der er mange flere mennesker, som vælger at
købe noget på denne dag – enten til dem selv eller julegaver. Men hver dansker bruger også
flere penge end normalt. Den gennemsnitlige ordrestørrelse på Black Friday er nemlig 15%
større end på en normal dag. Det kan både skyldes, at folk køber flere ting, men også at de
udnytter de gode tilbud og klikker nogle lidt dyrere ting hjem.

black friday webshops guide 2De fleste webshops har gavn af Black Friday – men effekten afhænger selvfølgelig også af, hvor
meget man selv gør ud af dagen. Shops, der sælger tøj, sko og accessories tilbyder typisk rigtig
gode rabatter på Black Friday – og det kan også ses på omsætningen. De sælger nemlig for op
til 790% mere på Black Friday, men også boligindretning, elektronik og bøger er populære
kategorier. Det betyder slet ikke, at du ikke vil få noget ud af Black Friday, hvis du ikke hører til i
en af disse kategorier. Det gælder bare om at få lavet nogle gode kampagner og få dem
promoveret ordentligt. Det kan du læse meget mere om i En Håndbog til Black Friday.

black friday bureau webshopUdover kampagner og annoncering kan du også kigge nærmere på din webshop – oftest er der
nemlig mange ting, som kan forbedres, og som i sidste ende kan betyde mere salg på Black
Friday. Det kigger vi lidt nærmere på her.

Lav en Black Friday landingsside

Det er der nemlig en del fordele ved – lad os kigge lidt nærmere på dem.

Først og fremmest gør en landingsside det meget lettere for både dig og dine kunder. Du kan
nemlig linke direkte hertil, når du reklamere for dine gode tilbud i annoncer, emails eller på
sociale medier. Dermed skal kunden ikke bruge tid på at lede efter alle de gode tilbud, eller det
specifikke produkt de så i annoncen – du leder dem nemlig direkte derhen.

Fordel nummer to er, at din side vil stige i SEO-ranking, når du beholder den samme fremfor at
lave en ny hvert år. Der er ekstremt stor konkurrence på Black Friday-keywords – alle vil jo
gerne have en bid af kagen. Derfor er det en klar fordel at have en side, som ligger højt i
Googles rangering, så potentielle kunder ser din side før dine konkurrenters.

Den sidste fordel er, at du vil kunne udnytte siden til at indsamle email-permissions. Du kan
nemlig lave teasers og få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev for at få VIP-fordele eller
pre-access til det store Black Friday-udsalg. Det betyder, at der er større chance for, at de rent
faktisk vælger at shoppe hos dig på Black Friday, men det kan også betyde, at du kan sælge lidt
til dem inden den store dag – når nu du har tilladelse til at sende dem gode tilbud på mail.

Sørg for, at din side er godt gearet

Du får forhåbentligt (og formentligt) mange flere besøgende på Black Friday – kan din side klare
det ekstra pres? Det skal du være helt sikker på inden den store dag. Det ville nemlig være
rigtig ærgerligt, hvis din side crasher – for ikke nok med, at folk bruger deres penge et andet
sted på Black Friday, så er der også større risiko for, at de aldrig vender tilbage til din shop efter
den skuffende oplevelse.

På Black Friday er trafikken generelt spredt ret godt ud over hele dagen (se graf nedenfor) –
derfor kan du heller ikke regne med, at der kun bliver pres på for en kort periode. Det er også
derfor, at det er så vigtigt, at du lige får tjekket op på din kapacitet. Det kan enten være din
server eller din aftale med dit webhotel, som skal undersøges. Hvis du i forvejen har
overskudskapacitet, er der ikke noget problem – men kører du lige på grænsen, kan det godt
være, at du skal have en opgradering. Det kan jo også være en fornuftig investering op til
julehandlen i december.

guide black friday marketingDin sides load-tid er også vigtig. Load-tiden sænkes nemlig, når der er mere trafik – derfor skal
den reduceres så meget som muligt på forhånd. Danskerne er nemlig blevet så vante til hurtigt
internet, at de ikke længere gider vente på langsomme hjemmesider. Desuden har du kun få
sekunder til at fange deres opmærksomhed – og så går det jo ikke, at det tager 3-4 sekunder før
din side overhovedet er loadet.

Og hvad kan du så gøre ved det, spørger du måske. Der findes et hav af værktøjer, som kan
hjælpe dig på området – Googles PageSpeed er et af dem. Men du får da også lige nogle af de
mest essentielle optimeringsmuligheder:

– Komprimer dine billeder – der findes værktøjer til dette online, så du stadig kan
opretholde den gode kvalitet.
– Optimer din kode – fjern unødvendige anslag, kommentarer og ubrugt kode.
– Undgå redicrects – hver omdirigering tilføjer nemlig tid til din load-tid.
– Tjek din cache – cache’n gemmer dine elementer hos brugere, som har besøgt dig
tidligere, så de oplever kortere load-tid. Tjek at den stadig virker.
– Optimer din server – identificer flaskehalse og fiks dem.
– Del din CSS – så de synlige elementer bliver prioriteret og loadet først.
– Aktiver gzip-komprimering – det kan gøres ved de fleste servere.

Hvis du har styr på alle (eller i hvert fald de fleste) ovenstående, vil din side loade hurtigt, så
dine kunder kan komme i gang med at browse dine gode tilbud med det samme.

Checkout-flow

Det er ekstremt vigtigt, at dit checkout-flow fungerer optimalt – kunden gider nemlig ikke bruge
tid og besvær på at betale. Det skal bare være nemt og gå hurtigt.

Det allervigtigste med hensyn til betalingsflow (og sådan set også resten af din webshop) er,
mobiloptimering. En stigende del af både trafik og ordrer kommer fra mobile enheder – og det
skal du selvfølgelig imødekomme. Det gælder både layout og brugervenlighed – kunder bør ikke
skulle scrolle for meget, for at udfylde sin information og det skal se pænt ud og komme i den
rigtige rækkefølge.

Det er også en rigtig god ide at acceptere mobilbetalinger. En undersøgelse viser nemlig, at det
øger konverteringsgraden at acceptere MobilePay – den fordobles på desktop mens den er 1,5
gang højere på mobil. I Danmark er MobilePay klart den mest populære løsning, men også
Apple Pay og Google Pay er på vej frem, og disse har også et godt fodfæste i udlandet.
Hvilke(n) du vælger, bør afhænge af, hvordan din målgruppe ser ud – det kan du bedst selv
vurdere.

Der er dog også andre ting du kan gøre – det er blandt andet at:
– Give kunder mulighed for at gennemføre et køb, uden at skulle registrere sig
– Fjerne unødvendige felter i formularen og kun bede om den information, som du skal
bruge for at levere produktet
– Tilbyde flere forskellige betalingsmetoder – herunder mobilbetalingsmetoder
– Fjerne alle forstyrrende elementer, f.eks. bannere, sidehoved, sidefod osv.
– Gøre det nemt for kunden at ændre i indkøbskurven, f.eks. ændre mængden eller fjerne
en vare
– Skrive klare fejlmeldinger, så kunden ved, hvad der gik galt, og hvordan det kan fikses
– Tilbyde one-click betalinger, så tilbagevendende kunder blot kan logge ind og bekræfte
købet – deres information gemmes på en konto hos dig
– Vælge et troværdigt betalingsvindue – enten din gateways standard-design eller et, som
matcher din shops design
– Tilbyde MobilePay Shopping – en løsning, som gør det muligt for kunden at betale
direkte fra produktsiden. De bekræfter blot i sin MobilePay app, som så sender
leveringsinformationen videre til dig.
__

Der er masser af ting at give sig i kast med. Det virker måske uoverskueligt, men husk på at blot
få ændringer kan betyde en masse ekstra salg. En anden ting, som måske også er værd at
have in mente er, at disse ændringer (i hvert fald de fleste af dem) gavner dig hele året rundt –
det er ikke KUN til Black Friday.

Jeg håber du kan bruge det til noget, og at du får en rigtig god og profitabel Black Friday.

Hvis du er på udkig efter en indløser med gode priser og dansk kundeservice, vil jeg anbefale
dig at prøve Clearhaus . Mere end 5.000 danske webshops bruger vores løsning til at acceptere
online betalinger med Visa, Mastercard, MobilePay og Apple Pay. Vi garanterer hurtige
udbetalinger, og vores support-team sidder klar, så de kan få dig i gang på 1-3 dage.