Du har måske lagt mærke til det, når du søger på en bestemt vare på Google. Der kommer billeder op i højre side med billedeannoncer på din specifikke produktsøgning. Dette er de såkaldte Google Shopping annoncer. Her har annoncører mulighed for at oprette Google reklamer (SEM) med billeder af selve produkterne. Dette er en unik mulighed, der er blevet tilføjet til søgemaskinen i 2015.

Med Google Shopping annoncer har du mulighed for at linke direkte til det bestemte produkt i din webshop. Dette har en enorm god effekt, da brugerne lander på en side, der har dette bestemte produkt.

Lad os tage et kig på et eksempel. Vi har lavet en søgning på ordet “gummistøvler” på Google. Her kommer der de klassiske Adwords-annoncer i starten af søgningen til venstre. Dog kommer der også i dette tilfælde 8 Google Shopping annoncer ude til højre.

google shopping annoncer

Hvordan opsætter du Google Shopping annoncer?

Der er nogle forskellige måder at opsætte Google Shopping annoncer. Hvis du har en webshop, så er det først og fremmest en god idé at undersøge, om dit CMS (f.eks. WordPress, Shopify, Magento) allerede har et plugin, hvor du automatisk kan overføre dine valgte produkter til Google.

Hvis dette ikke er muligt, så kan der også opsættes et feed, der sender dine oprette produkter direkte til Google Adwords. Her kan du opsætte automatisk opdateringer, så de nye produkter, der bliver oprettet på din webshop også bliver sendt til Google Shopping ads.

Sidste mulighed er at opsætte dette manuelt ved hjælp af upload af billeder, samt tilføjelse af links.