facebook Headless E-commerce er fremtiden -

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


A password will be e-mailed to you.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


Udfordringen 2022

Engang var det nok blot at bygge en hjemmeside og lægge den online. Så skulle søgemaskiner nok komme forbi og indexsere den.

Herefter ville besøgende finde siden og købe af webshoppen.

Men sådan er det ikke længere. Konkurrencen er hård. For at komme til tops på et hvilket som helst medie skal man optimere i alle henseender.

Hvis du arbejder med SEO skal indholdet være godt, optimeret og også tiltrække masser af backlinks.

Hvis du arbejder med content marketing, så skal indholdet også være godt men du skal også have godt styr på din målgruppe, email marketing og deling af indhold på de sociale medier.

Hvis du er webudvikler og skal bygge hjemmesiden så er det ikke længere godt nok bare at opbygge en side. Det er ligeså vigtigt at den performer godt hele tiden og i alle elementer. Siden skal fungere optimalt på en desktop computer, på en mobil, når der er dårlig netforbindelse osv.

Hvis du sidder med betalt annoncering, så skal du optimere annonce tekster, du skal optimere landingpages og du skal optimere keywords.

Headless er en del af løsningen

Når man opstarter nye projekter er der derfor store krav fra alle dele af virksomheden. Derfor kan man ikke længere blot opsætte sin webshop på en platform som har eksisteret i 15 år eller mere. Den er ikke tidssvarende for krav fra alle sider.

Derfor bør man kigge rundt og se på hvad der er muligt i dag.

Det som vi ser som løsningen er en headless platform. Det er et system som baseret på flere komponenter som alle har det tilfælles at de er microservices baseret på Api’er. Dette giver mulighed for at koble flere platforme sammen til een stor og udnytte det bedst fra flere verdener.

Eksempel på platform.

Via samkobling af disse platform opnår man et samlet system til e-commerce. Hver komponent kan i princippet udskiftes hvis ens behov ændre sig og man skal prøve noget andet.

Tidligere lå meget af denne funktionalitet i een webshop platform hvilket gør det meget tungt og dyrt at skifte. Et skifte som ofte også kunne tage fra 6-18 måneder at gennemføre.

Via ovenstående kan man istedet skifte een komponent af gangen hvilket ikke er så ressourcekrævende og det er måske heller ikke nødvendigt at skifte flere.