SEO står for “Search Engine Optimization”, som på dansk går under ordet “søgemaskineoptimering”. Det er dog også meget almindeligt at bruge forkortelsen SEO i alment, dansk marketingsprog.

Betydningen af ordet kan findes ordets oprindelige betydning. Søgemaskineoptimering er, som ordet også antyder det, optimering i forhold til søgemaskiner. Søgemaskiner er f.eks. Google, Bing eller Yahoo. Mest alment er Google, hvorfor vi også tager udgangspunkt i dette i denne e-bog. Vi vil derfor fremover ofte referere til Google på områder, hvor beskrivelserne er gældende for alle søgemaskiner. Lad os dykke længere ned for at svare på spørgsmål; hvad er SEO?

Hvad betyder det så et optimere til søgemaskinerne?

Optimering mod søgemaskiner går i alt sin enkelthed ud på at optimere sin egen hjemmeside, så netop din hjemmeside bliver vist så langt oppe på Google som muligt. Dvs. at du laver en masse tiltag på og i forbindelse med din hjemmeside, som gør, at Google viser din hjemmeside i deres søgeresultater oftere.

Der er mange forskellige kriterier, der er i spil, når Google vurderer, hvilke sider, der skal ligge hvor højt. Der findes eksperter og SEO-bureauer, der arbejder med dette fuldtid, så der er selvsagt mange aspekter af SEO, som kræver mange dage, måneder og år at mestre. Vi vil dog kigge på, hvordan du får et overordnet overblik over SEO, så du kan komme i gang og lære om de generelle muligheder og udfordringer ved at arbejde med søgemaskineoptimering.

Forskellen mellem Google Adwords og SEO

Når man arbejder med søgemaskineoptimering, så er det vigtigt at kunne skille æbler fra pærer. Der er nemlig stor forskel på Google Adwords og SEO.

Google Adwords er betalte resultater på Googles søgemaskine. Det vil sige, at her der betaler man for hvert klik, som man modtager. Man skal selv tilmelde sig Google Adwords som virksomhed og vælge, hvilke søgeord, man ønsker at byde på. Her betaler man således per klik, der foretages på dit søgeresultat. Rækkefølgen på Google Adwords-resultaterne bliver primært bestemt ud fra, hvor meget virksomhederne ønsker at betale pr. klik. Så hvis Virksomhed A ønsker at betale 10 kr. pr. klik i Google Adwords, og Virksomhed B ønsker at betale 15 kr. pr. klik for samme søgeord på Google Adwords, så vil Virksomhed B automatisk rangere højere end Virksomhed A, da de betaler mere per klik. Der er dog andre forhold end kun klikprisen, der afgør placeringen på Google Adwords, men det er en helt anden snak.

SEO for begyndere – Download gratis e-bog her

SEO-resultaterne, eller de organiske resultater, koster ikke noget. Det koster dermed ikke en krone, hvis en søger på Google trykker på din hjemmeside under de organiske resultater. De organiske resultater bliver afgjort af, hvor god SEO, der er lavet i forbindelse med de forskellige sider, der målrettes mod de søgeord, der skrives på Google. Kampen om at rangere højest på de organiske søgeord er hvad der normalt omtales som “søgemaskineoptimering”.

Nedenfor kan du se et grafisk overblik over, hvad forskellen er på Google Adwords og SEO. Så kan du få svaret på spørgsmålet – Hvad er SEO? Vi synes ligeledes, at det vil være en god idé, hvis du selv foretager en søgning på Google.dk på f.eks. “bilforsikring”. Her kan du se, at resultaterne i starten af søgeresultaterne er markeret med “annonce”. Dette er Google Adwords-annoncer. Altså betalte annoncer. Hvis du klikker på en af resultaterne, så koster det virksomheden bag annoncen deres budte klikpris.

hvad er seo