I september kom der en ny kerneopdatering fra Google. En kerneopdatering betyder en større opdatering af kernealgoritmen, hvilket gør, at søgeresultaterne hopper mere end vanligt.
Nogle belønnes under disse opdateringer, andre oplever status quo, og atter andre taber placeringer. Der kommer som regel 3-4 kerneopdateringer om året fra Google, og den slags opdateringer er virkelig noget, der kan få SEO-folk til at holde vejret.
Et fald i placeringer kan nemlig være yderst dyrt og i enkelte tilfælde forretningstruende. Jeg har arbejdet med SEO i snart tre år, og i to af disse år har jeg drevet mine egne hjemmesider.
Indtil for nyligt havde jeg kun prøvet at enten blive belønnet under en opdateringer eller ikke mærke noget. Nu har jeg dog også prøvet at blive straffet, for en af mine sider fik nemlig en på snuden af Google sidste gang algoritmen fik en makeover.
Der var tale om en side om fiskegrej, hvor vi blandt andet lå nummer 1 på søgningen ‘fiskehjul‘. Fra den ene dag til den anden mistede vi 300 besøgende, og generelt set faldt vi på alle søgeord, som vi havde kæmpet os til gode placeringer på i løbet af de seneste måneder. Så frustrerende!
Heldigvis havde vi også en række sites, hvor det gik modsatte vej, og rangeringerne blev bedre. Dette var blandt andet tilfældet for Filmfreaken.dk.