Og hvordan bruger du den aktivt på sociale medier?

Find din historie

Først og fremmest skal du finde den rette historie. Dette kan lyde simpelt, men det er det bestemt ikke. Det er faktisk langt fra tilfældet. Det er (kan) være nemt at finde en historie, men er det den rette historie? Det er desværre ikke altid at omverdenen finder din historie interessant, derfor skal du vigtigst af alt sørge for at din historie har nyhedsværdi.

Hvad er dit mål?

Du skal gøre op med dig selv, hvad du ønsker at få ud af din pressemeddelelse. Der kan være adskillige årsager til, hvorfor du ønsker dele en historie. Måske ønsker du at gøre opmærksom på et nyt samarbejde du har indgået, eller måske ønsker du at offentliggøre lanceringen af et nyt produkt. Uanset hvad, skal du gøre dig overvejelser omkring dit mål, da det har indflydelse på hvilken vinkel din pressemeddelelse skal have.

Hvad er din vinkel?

Efter du har fået din historie og dit mål på plads, skal du overveje, hvilken vinkel du ønsker din pressemeddelelse skal have. Denne proces er afgørende og essentiel for opbygningen af din historie. En udfordring er ofte at gøre din vinkel skarp og ligeledes sørge for at din pressemeddelelse ikke indeholder flere vinkler. Dette vil blot gøre historien uklar for læseren og du dit mål vil dermed fremstå som værende diffus.

Hvem er din målgruppe?

Et andet vigtigt element er din målgruppe. Har du styr på hvem du vil ramme med din pressemeddelelse? Hvis du eksempelvis sælger en lokal ydelse, giver det måske mening at blive nævnt i et lokalt medie, frem for et stort nationalt medie. Derfor skal du have din målgruppe for øje, når pressemeddelelser skrives.

Et billede siger mere end 1000 ord

Et rigtig vigtigt element, som ofte ikke får det nødvendige fokus, er vigtigheden af et relevant og skarpt billede, som kan illustrerer den vinkel din pressemeddelelse har. Sagt med andre ord, bør du prioritere tid og energi i at få taget et godt.

Du kender helt sikkert udtrykket “et billede siger mere end 1000 ord”, hvilket inden for PR også er en sandhed. Har du et godt billede, er det væsentligt nemmere for din målgruppe at afkode dit budskab.

Brug din pressemeddelelse på sociale medier

Hvis du lykkedes med at få en pressemeddelelse i et medie, er det med at udnytte den merværdi, du kan skabe ved at give pressemeddelelsen liv på dine egne kanaler. Hvis du har en pressemeddelelse i eksempelvis Business.dk, så er det klart at du kan forvente et højt antal læsninger, da deres samlede digitale dækning er 900.000 månedlige brugere. Men foruden denne eksponering, kan du eksempelvis dele pressemeddelelsen på Facebook og i dette tilfælde tagge Business.dk. Dette trick er meget anvendt og vil give dit brand en ekstra værdi på sociale medier.