Medarbejderambassadører giver jeres virksomhed mulighed for at skabe et stærkt brand, hvor kommunikationen handler om mennesker, fordi udtalelserne om kulturen og arbejdsmiljøet er troværdige. De kommer fra medarbejderne selv.

Virksomheder er til stede på sociale medier, som er lavet for at skabe relationer mellem mennesker. Medarbejderambassadører er en mulighed for at komme tæt på målgruppen og skabe relationer mellem mennesker.

Kan vores virksomhed benytte medarbejderambassadører?

Inden man går i gang med at benytte medarbejderambassadører, er det vigtigt at overveje tre ting.

Det første er, om virksomheden er stor nok til at medarbejderambassadører giver mening. F.eks. hvis der er under 10 ansatte i virksomheden, så løber man hurtigt tør for medarbejderambassadører.

Det andet er, at der inden opstart skal bruges nogle ressourcer på at analysere og undersøge virksomhedens kultur, så man har nogle fokuspunkter og ved, hvilke grupper af medarbejdere, der vil være relevante i kommunikationen.

Det tredje, I skal overveje, er, om Employer Branding ville være en fordel for jeres målgruppe og produkter. Medarbejderambassadører kan f.eks. bruges til at gøre arbejdspladsen og virksomheden mere attraktiv for nuværende og kommende medarbejdere, men hvis jeres fokus er at få solgt flere produkter, kan I stadig benytte jer af denne metode.

Hvis I f.eks. sælger smykker, så kan I gennem jeres medarbejdere fortælle om virksomhedens og produkternes historie, brand og koncept. Produkterne er sjældent kun det færdige resultat. Kunderne er nysgerrige efter, hvordan det er lavet, om det er bæredygtigt, hvilke tanker, der er bag designet osv. I kan vha. jeres medarbejdere tage målgruppen med gennem produktionsprocessen og derved styrke jeres brand og tilstedeværelse online. Et eksempel på dette er f.eks. Vibholm guld og sølv (https://www.instagram.com/vibholmguldogsoelv/). De har dog kun brugt det én enkelt gang indtil videre, men de formår at få vist produkter og brands frem på en personlig måde, hvor man kan se, hvordan man kan style og kombinere de forskellige mærker og stilarter.

 

Medarbejderambassadører kan bruges indenfor mange forskellige brancher og virksomheder, f.eks. kan det også være organisationer eller byer, der benytter det. Nogle af de Instagram profiler, som jeg følger og finder inspirerende i forhold til medarbejder takeovers er Unge Kommunikatører (https://www.instagram.com/ungkom/), MitAarhus (https://www.instagram.com/mitaarhus/) og Kræftens Bekæmpelse (https://www.instagram.com/kraeftensbekaempelse/). I kan lade jer inspirere af disse profiler, f.eks. består MitAarhus’s instagram profil kun af takeovers. Profilerne er indenfor vidt forskellige brancher, genre og målgrupper. I skal benytte medarbejderambassadører på den måde, hvor det giver mest mening for jer. Ved at kigge på ovenfor nævnte profiler, kan det sætte jeres tanker i gang i forhold til, hvilket budskab, målgruppe og hvilke dele af jeres virksomhed, det vil give mening at benytte medarbejderambassadører.

 

Fordelene ved at benytte medarbejderambassadører

Medarbejderambassadører er et redskab, man kan bruge til Employer Branding. Det skaber stolthed og holdånd i en virksomhed. Det indebærer at højne jobtilfredsheden og motivationen for medarbejderne, ved at virksomhedens kommunikation omhandler, hvordan det er at være medarbejder i lige præcis denne virksomhed.

Jeg giver jer her 5 gode grunde til at benytte medarbejderambassadører, så I kan se, hvilke fordele det vil have for jeres kommunikation og virksomhed.

  • Nuværende medarbejdere

Når en medarbejder bliver udvalgt til at være medarbejderambassadør, så er det en anerkendelse af medarbejderen. Man involverer og roser dem for deres arbejde ved at vise, hvilken indsats og forskel de gør for virksomheden.

Det er samtidigt en god mulighed for medarbejderne i forhold til at udvide deres netværk. Det kan f.eks. være en fordel, hvis man vil udvide sit kundenetværk eller er praktikant i virksomheden.

Så i stedet for at fortælle, at det er et godt sted at arbejde, så skal det kunne ses gennem de sociale medier. Det, at involvere og rose, er også med til at øge antallet af tilfredse medarbejdere.

  • Kommende medarbejdere

Medarbejderambassadører gør det nemmere for kommende medarbejdere at se deres muligheder i jeres virksomhed. De kan helt konkret se, hvilke opgaver medarbejderne arbejder med, hvordan arbejdsprocessen er, hvordan det sociale er osv.

Igen får I vist, hvordan det er at arbejde der, i stedet for at skrive det. I får derved involveret og kommunikeret til kommende medarbejdere og øger antallet af kvalificerede ansøgere, hvis I leverer troværdig kommunikation omkring arbejdspladsen, kulturen osv.

En virksomhed, hvor de har benyttet sig af dette er Pressalit (https://www.instagram.com/pressalit_as/), som arbejder med Employer Branding på Instagram. De har indtil videre vist to forskellige jobs frem. Henholdsvis en produktdesigner og en HR-praktikant, hvor man ser konkrete eksempler på hverdagen i virksomheden og kommer bag kulissen. De er grundige og personlige, men har ikke helt fået en fast rytme for deres medarbejder takeovers.

  • Øge kendskabet

I får øget kendskabet til jeres virksomhed, både som arbejdsplads og brand. Ved at markedsføre kulturen og virksomheden som arbejdsplads, som et sted, der er interessant og værd at opsøge, forbedrer I jeres virksomheds brand og tilstedeværelse online. I styrker virksomhedskulturen og sikrer forståelsen og genkendelsen af f.eks. jeres værdier, historie og produkter, både overfor kunder, kommende medarbejdere og nuværende medarbejdere.

  • Attraktiv og troværdig kommunikation

De sociale medier er for mennesker, hvor de kan skabe relationer, og derfor er det vigtigt, at kommunikationen bliver tovejs og gerne mellem mennesker og ikke mellem mennesker og en virksomhed.

Ved at gøre indholdet mere specifikt og relevant for læseren bliver I mere attraktive og relevante overfor målgruppen. Dette gøres ved, at der kommunikeres fra medarbejdernes perspektiv. Medarbejderambassadørerne skal hjælpe virksomheden med at levere troværdigt og personligt indhold fra hverdagen i virksomheden.

  • Ressourcebesparende (med tiden)

Det tager selvfølgelig noget tid, før guiden og retningslinjerne bag strategien er klar, men når man har prøvet det et par gange, så kommer det til at spare de daglige Instagram ansvarlige for tid og kreativitet. Medarbejderne kommer med idéer og leverer indholdet, som kan give kreative inputs til andre dele af virksomhedens kommunikation.

Sådan bruger I det i praksis

Det er en god idé at lave en guide til medarbejderambassadørerne, så de har nogle retningslinjer og kriterier at forhold sig til, sådan at de uger, hvor medarbejderne bestemmer indholdet, har nogle rammer for, hvordan indholdet skal leveres.

  • Få en fast rytme. Lav f.eks. 1 uge om måneden, hvor det er en medarbejderambassadør, der har Instagram profilen. Ambassadøren skal f.eks. poste minimum 1 gang om dagen (man-fre) i den uge, hvor han eller hun har profilen.
  • Det er en god idé for den social medie ansvarlige, at holde et møde med medarbejderambassadøren inden ugens start for at brainstorme på, hvad indholdet skal være, og hvor meget eller lidt hjælp, ambassadøren gerne vil have i løbet af ugen.
  • Det vigtigste er, at ambassadøren bestemmer, hvad der er det væsentligste at dele fra personens arbejdsdag.
  • Under billederne skal der bruges hashtags til at vise, at der er takeover uge, altså en uge, hvor det er en bestemt medarbejder, man følger. Det kan f.eks. være #takeover eller #behindthescenes. Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at det er en medarbejder, man følger denne uge for at gøre det mest overskueligt og undgå forvirring for målgruppen. Så derfor må virksomheden ikke dele et almindeligt virksomhedsopslag på profilen i den uge, hvor der er takeover.
  • Lav en guide. Altså bestemte retningslinjer og gerne med eksempler til inspiration til medarbejderambassadøren. F.eks.:
    • Der skal postes minimum ét billede om dagen
    • Det første billede skal være en selfie, hvor man kan se ambassadøren, og teksten skal indeholde dit navn, din stilling, og skriv gerne: ”Stil gerne spørgsmål, hvis der er noget, du vil vide”, slut af med ”/dit navn” – før hashtags
    • Der skal altid bruges #Virksomhedensnavn #takeover
    • Alle opdateringer skal afsluttes med ”/navn”, før der skrives hashtags
    • Der kan benyttes #Medarbejderambassadør, #selfie, #praktikant, #workplace, #praktikplads osv. – så længe det er relevant for billedet og teksten

Et eksempel på dette i praksis er virksomheden DIS innovative engineering (https://www.instagram.com/dis_innovative_engineering/). De er gode til at tage selfies som start, men også som afslutning efter en takeover uge. Derudover kan man se, at der er hashtags som gentager sig i takeover perioderne. Dog er disse medarbejder takeovers ikke struktureret og fordelt så godt, så de kommer ikke med en fast rytme.

 

Kort og godt – Hvis I benytter medarbejderambassadører, har I mulighed for at skabe større loyalitet og engagement blandt medarbejderne, fordi det er dem, der kommer i fokus og bliver den vigtigste del af virksomhedens kommunikation. Med denne form for branding kan man skabe større arbejdsglæde og levere en mere troværdig kommunikation til målgruppen.

Skrevet af Pernille Møller Larsen