Hvis du ønsker at optimere din LinkedIn-profil, så du kan blive mere attraktiv over for potentielle virksomheder, så er du kommet til det helt rette sted. Vi har lavet en 10 trins LinkedIn guide til, hvordan du kan gøre din LinkedIn mere professionel, så du bliver fundet af de rette personer.

Er du interesseret i et LinkedIn kursus, så se mere her.

Først og fremmest er det vigtigt at finde ud af, hvad du gerne vil opnå med din profil. Dette er et godt grundlag for denne LinkedIn guide, så du kan finde de punkter, hvor du har brug for at optimere. Grunden til optimering af LinkedIn kunne f.eks. være:

  • Få flere besøgende til din profil
  • Blive fundet af relevante rekrutteringsbureauer
  • Brande dig selv internt i din virksomhed
  • Finde et nyt job
  • Gøre brug af dit netværk

Lad os starte med at kigge på vores LinkedIn guide:

 

1. Profilbillede –
Det kan godt være, at du tænker “ja, selvfølgelig”. Men det er altså noget af det vigtigste, når vi snakker LinkedIn. Profilbilledet er det første, man ser, og det er derfor vigtigt at få taget et professionelt billede. Vi har fundet 2 eksempler på billeder, som vi ikke ville anbefale og 2 eksempler på gode billeder:

Mindre gode
linkedin-proprofilbillede4 linkedin-proprofilbillede2
Gode profilbilleder
linkedin-proprofilbillede1 linkedin-proprofilbillede3
Det er en rigtig god idé at få taget et billede, hvor ansigtet er i fokus. Samtidig kan man overveje at skabe rolig baggrund, så der ikke er noget, der forstyrrer øjet.

2. Opdateret profil – 
Det er altid vigtigt at have en opdateret profil. Sørg for at lave en tidssvarende beskrivelse, opdatér din erfaring og udfyld din færdigheder.

LinkedIn hjælper dig til at udfylde diverse ting. Du kan via deres mange guides blive ført gennem de forskellige muligheder.

3. Beskrivelse af stillinger –
Når du udfylder din profil, så er det vigtigt at lave en gennemført beskrivelse af din tidligere joberfaring. Her giver det ekstra værdi, hvis du kan beskrive følgende:

  • Hvad var dine primære arbejdsopgaver
  • Hvordan har du udviklet dig i denne stilling
  • Hvilke ansvarsområder havde du
  • Hvis ukendt virksomhed – hvad laver virksomheden

4. Tilføjelse af billeder på stillinger – 
Det er muligt at tilføje små billeder, videoer og links til hjemmesider under dine stillinger. Dette giver et bedre grafisk overblik, og sætter en stemning for dine besøgende. Nedenfor kan du se et eksempel på brug af billeder til at vise, hvad man har arbejdet med i den givne stilling.

billeder-under-linkedin.profil

5. Anbefalinger –
Som du også kan se ovenfor, så vil anbefalinger fremgå under de forskellige stillinger. Det er muligt at få anbefalinger fra personer, du har arbejdet sammen med eller samarbejdspartnere i dine tilføjede virksomheder. Dette kan man anmode om via LinkedIn.

Dette skaber en god troværdighed for fremtidige arbejdsgivere. En anbefaling er stadig et af de vigtigste værktøj, når vi snakker ansættelsesproces i dag.

6. Skills & Endorsements –
En anden mulighed for at vise dine færdigheder på din LinkedIn-profil er “Skills & Endorsements”. Her har du mulighed for at få dine forbindelser til at anbefale en færdighed ved at “endorse” dig. Dette betyder, at andre folk siger, at du er god til en bestemt ting. Dette kunne f.eks. være “Google Adwords”. Hvis dette fremgår på din profil med en masse anbefalinger fra dit netværk, så skaber det igen høj troværdighed.

faerdigheder-linkedin
7. Udvid dit netværk –
For at skabe en bedre LinkedIn-profil, så kan det være en god idé at få udvidet dit netværk. Hvis du er ny på LinkedIn, så kan du bruge diverse “find nye kontakter”-værktøjer, som LinkedIn selv har. Her kan du blandt andet søge i dine adresser eller søge blandt dine forbindelsers venner.

Med et større netværk er det lettere at få nye “endorsements” og anbefalinger. Samtidig ser det mere troværdigt ud at have 300 forbindelser end 50 forbindelser.

8. LinkedIn blogindlæg – 
Hvis du har noget at sige, så er LinkedIns egne blogindlæg et stort aktiv. Når du skriver en nyt indlæg, så vil samtlige af dine følgere nemlig få en notifikation omkring dette. Dette er det eneste sociale medie, hvor dette sker automatisk. Der er derfor store muligheder for at komme ud med dit budskab.

Samtidig ser det også godt ud på din profil, hvis du har skrevet nogle relevante indlæg. Du kan se eksemplet nedenfor.

linkedin-blogindlaeg9. Publikationer –
Hvis du har nogle former for publikationer eller udgivelser, så kan disse være interessant at have på din profil. Så kan dine besøgende hurtigt få et overblik over, hvad du har udgivet af spændende ting.

10. Frivilligt arbejde, priser mm.
Hvis du har lavet nogle former for frivilligt arbejde eller vunder nogle priser, så sørg for at tilføje dem til din LinkedIn.

Tusind tak fordi du tog dig tid til at læse vores LinkedIn guide. Vi håber den var brugbar!