Hvis du skal arbejde strategisk med et af verdens største sociale medier, så er det vigtigt at have styr på din LinkedIn statistik. Vi har derfor samlet de statistikker, som findes rundt omkring på nettet, så du kan træffe et aktivt valg, hvis du skal markedsføre dig på mediet.

LinkedIn har længe været det næststørste sociale medie i Danmark, men blev i 2017 overhalet af Snapchat og Instagram. Facebook ligger selvfølgelig på toppen. LinkedIn er det sociale medie i Danmark, der har fjerde flest brugere. Her måler vi det i registrerede brugere på mediet. Hvis vi måler i aktive brugere, så ligger netværket væsentligt lavere. Nedenfor kan du se nogle af udvalgt LinkedIn statistik. Tallene er fra marts 2018.

LinkedIn statistik – mere end 1.4 millioner danskere er på LinkedIn

24 % af danskerne er på LinkedIn. Det svarer til cirka 1.4 millioner danskere. Længere nede kan du læse mere om, hvor mange aktive brugere mediet har. Med de 1.4 millioner danskere kommer LinkedIn ind på en 4. plads over de mest populære sociale medier i Danmark. Kun overgået af Facebook (67 %), Snapchat (25 %) og Instagram (24 %).

LinkedIn har været kendt i mange år i Danmark, og er brugt primært i erhvervs sammenhæng. Her har du mulighed for at holde dit netværk ved lige, søge jobs og have et online CV.

Hvis vi kigger på aldersfordelingen, så er det logisk, at personer, der er på arbejdsmarkedet benytter LinkedIn mere. Dog ser det ud til, at flere og flere af de yngre begynder at benytte mediet tidligere. Aldersfordelingen er således:

18-24 år – 21,5 %
25-34 år – 32,2 %
35-54 år – 34,1 %
55+ – 12,2 %

I led med ovenstående har vi også taget et kig på erhvervserfaringen. Her ser vi tydeligt, at personer, der har mere end 11 års erfaring på arbejdsmarkedet udgør en større del af de karrierefokuserede sociale netværk.

0-5 års erhvervserfaring – 23 %
6-10 års erhvervserfaring – 23%
11+ års erhvervserfaring – 54 %

linkedin statistik

4 % bruger LinkedIn som det eneste sociale medier

Nedenfor i grafen ser vi, hvilke sociale medier, der benyttes, hvis brugeren kun benytter 1 socialt medie. Her er det tydeligt at Facebook er topscorer. LinkedIn kommer ind med 4 %, hvilket betyder at få personer har LinkedIn som deres eneste sociale medie.

linkedin statistik kun 1 medie

“Når vi ser på den generelle LinkedIn statistik, så er det tydeligt at se, at mediet er populært, men ikke foretrukket blandt andre sociale medier. LinkedIn har længe været et online CV, men er dog begyndt at bevæge sig mere og mere mod Facebook og news feed’et bliver mere og mere levende og interessant” – Jeff Blaavand, ejer af Bureau.dk

11 % bruger LinkedIn dagligt

11 % af de adspurgte i alderen 16-89 år bruger LinkedIn dagligt. Samtidig ses det at 35 % benytter mediet 1-6 gange om ugen. 54 % bruger det sjældnere.

linkedin statistik ugentlig

Kilder:
https://slks.dk/mediernes-udvikling-2017/kort-nyt/brug-af-sociale-medier-i-2017/
LinkedIn ad manager