Hvis du arbejder med søgemaskineoptimering, er der en god chance for, at du er faldet over udtrykket “lokale citationer”. I dette indlæg tager vi et kig på hvorfor de er et must i enhver lokal SEO-kampagne.

Lokale citationer kommer fra hjemmesider, der samler relevante informationer om tusindvis af lokale virksomheder. Typisk er der tale om virksomhedsnavn, adresse, kontaktinformationer og måske en kort beskrivelse af virksomheden eller åbningstider.

På de fleste af disse hjemmesider, kan man oprette en virksomhedsprofil og opdatere den med relevant information.

Hvorfor er lokale citationer afgørende for lokal SEO?

Du kan sammenligne citationshjemmesiderne med en god gammeldags telefonbog. Det er et fantastisk indeks, hvor man hurtigt og overskueligt kan slå en virksomhed eller virksomhedskategori op, og finde den relevante information, man har brug for – og det gør søgemaskinerne brug af.

Hvad betyder det her så i henhold til SEO?

Citationshjemmesider er en fantastisk kilde for søgemaskiner til at finde information omkring lokale virksomheder.

Lokale citationer hjælper dermed søgemaskinerne med at specificere din virksomheds relevans. Jo flere kvalitetscitationer, des sikrere bliver søgemaskinerne på din virksomhed.

Det betyder altså, at Google eksempelvis ved, at din virksomhed befinder sig i Aarhus og opererer indenfor markedsføring. Når potentielle kunder søger på Google efter “markedsføring Aarhus”, ved Google, at din virksomhed er et relevant resultat at vise. Derfor er lokale citationer med til at bygge op om lokale søgetermer.

En anden gode ved lokale citationer: nogle af hjemmesiderne giver dig rent faktisk et ganske solidt backlink. Overordnet set er de også med til at diversificere din banklinkprofil.

Hvordan kommer jeg igang med lokale citationer?

At bygge lokale citationer er både nemt og – i de fleste tilfælde – gratis.

Sådan finder du lokale citationsmuligheder med Google

Det er ganske nemt at identificere citationsmuligheder. Det kan selvfølgelig gøres med smarte SEO-værktøjer som Ahrefs, men med søgeoperatorer, kan det også gøres gratis direkte i Google.

1. Identificér dine konkurrenter med succes på Google

Hvis du er i markedsføring, så søg på “markedsføring”, “SEO” eller lignende. Lav gerne en liste med nogle stykker.

2. Foretag en søgning på Google med brug af søgeoperatorer

Den simple – men effektive – søgeforespørgsel, vi bruger, ser ud som følgende:

“konkurrent.dk” -inurl:konkurrent.dk

Indsæt din konkurrents domænenavn i stedet for “konkurrent.dk” og foretag Google-søgningen. Det er vigtigt, at du skriver domænet som gjort ovenstående (altså uden www, http eller /) for at få alle resultater med.

Med denne søgeterm, får du vist alle indekserede sider, der indeholder domænet “konkurrent.dk”. -inurl: sorterer konkurrentens domæne fra søgeresultaterne.

Tip: Hvis konkurrentens navn er ‘brandable’ og unikt, kan du du skrive deres brandterm mellem anførselstegn fremfor domænet – dette kan give bedre resultater.

3. Tjek søgeresultaterne for backlinkmuligheder

Eftersom vi replikerer links fra konkurrenter, vi ved, har succes, sikrer vi os, at de har en backlinkprofil der virker. Højst sandsynligt består den af en del lokale citationer.

Tjek resultaterne igennem manuelt, og se om der er mulighed for at tilføje din virksomhed til deres database. Det bør nævnes, at søgeresultaterne ikke udelukkende er citationshjemmesider. Derfor skal du selv ind og bedømme, hvad der kan replikeres, og hvad der ikke kan.

Gennemgang af linkbuilding-strategien

For overblikkets skyld er her en eksempel-gennemgang af ovenstående strategi.

Vores virksomhed er webbureaet HaxholmWeb. Vi ønsker at skabe lokale citationer, så vi kan rangere lokalt i Aarhus-området.

Først identificerer vi en eller flere konkurrenter, så vi kan tjekke deres backlinkprofil. Jeg laver en Google-søgning på “webbureau aarhus”. Her falder jeg over et bureau, der hedder Apparat.

Apparat er i essensen et brandable navn, men apparat er også et generisk ord brugt i mange sammenhænge. Derfor skal vi bruge domænenavnet fremfor brand-termet i vores søgeforespørgsel. Vi søger altså med “apparat.dk” fremfor “apparat”.

Vi søger på følgende:

“apparat.dk” -inurl:apparat.dk

Vi får omkring 4.700 resultater.

Lokale Citationer - forespørgsel på Google

Understreget med rødt er tre eksempler på lokale citationer. bureaubureau.dk og bureaubiz.dk er begge sider hjemmesider, der er knivskarpt målrettet for os. Vi er et webbureau og de har et indeks med webbureauer – perfekt!

Det er fremgangsmåden – ganske simpelt og super nemt at replikere i næsten alle industrier.

Nogle er gratis at indeksere sin hjemmeside på, andre koster penge. Arbejd igennem resultaterne og notér hvilke gode sider du finder, så du altid har dem ved hånden senere.

Tips til bedste praksis

Der er flere ting, du kan gøre, for at maksimere resultaterne af dine lokale citationer.

  • Tilføj korte, unikke beskrivelser til dine citationer hvor muligt
  • Tilføj links til samtlige af dine sociale medier hvor muligt
  • Upload brandgrafik – et logo og måske et banner – det skaber en rød tråd mellem dine citationer
  • Tilføj så meget information som muligt – Google læser med

Hvis dine citationer står skarpt og har unikt indhold, er det nemmere for søgemaskiner at skabe et bredere overblik din virksomhed. Omformuleringer er helt fint.

Du kan passende fokusere på forskellige services, du udbyder, i de forskellige citationer. I et af dine citationslinks, kan beskrivelsen være fokuseret på WordPress-udvikling mens en anden har søgemaskineoptimering som omdrejningspunkt.

Igen, det skaber en bredere kontekst for søgemaskiner. Google er vild med indhold, så hvorfor ikke tilføje flere facetter til virksomhedsbeskrivelserne?

Faldgrube: Derfor SKAL citationer være konsekvente

Noget af det allervigtigste er, at dine lokale citationer er konsekvente fra ende til anden. Det vil sige, at det er de samme oplysninger der står oplyst på samtlige citationshjemmesider.

Det nytter ikke noget, at der på en side står, at din virksomhed er lokaliseret i Skagen og på en anden i Sønderjylland.

Formålet er netop at hjælpe søgemaskinerne med at danne kontekst omkring vores virksomhed. Forkerte informationer og uregelmæssigheder modvirker dette fuldstændigt.

Det kan være din virksomhed har skiftet navn eller flyttet adresse. Det er efterfølgende altafgørende at få redigeret/opdateret samtlige lokale citationer for din side. Af samme grund anbefaler jeg, at man fra start danner et overblik, hvilke citationer man har lavet (eventuelt i et regneark).

Skulle det ske, at din virksomhed ændrer sine åbningstider, er det også vigtigt at få ændret dem hele vejen rundt. For visse søgetermer, kan det jo være relevant for Google at vise et “her-og-nu”-resultat, og det er umuligt for dig at blive aktuel til dette, hvis Google ikke aner, hvornår du har åbent.