Vi har samlet en liste med de mest anvendte ord, når du arbejder med SEO. I denne SEO ordbog kan du lære mere om de vigtigste ord, eller du kan bruge det som værktøj til at slå op i, hvis du blot ønsker at vide om et bestemt ord.  

Man kan altid bruge meget lang tid på at beskrive hvert ord. Vi har dog valgt at holde det forholdsvist kort. Hvis du ønsker at dykke ned i SEO, så har vi også lavet en e-bog for begyndere. Den kan du downloade gratis her.

Her er vores SEO ordbog så:

Algoritme

Algoritme er oftest nævnt i forbindelse med Google. Googles algoritme. Her er der tale om den måde, Google viser søgeresultater på. Det er Googles computer, der laver en algoritme for, hvilke søgeresultater, der skal vises først på Google.

Alt-tag

Et alt-tag er en beskrivelse af et billede. Her er det muligt at sætte et alt-tag på dit billede for bedre at forklare søgemaskinerne, hvad billedet handler om. Dette er en fordel i din SEO, da du så tydeliggører, hvad din side handler om.

Black hat SEO

Dette skal du holde dig fra. Black hat SEO er søgemaskineoptimering, der ikke er godsindet. Her er der tale om spam, dårlige links og andre metoder, der kan få dig frem på Google på en ikke-acceptabel (og nogle gange endda ulovlig) måde. En form for black hat SEO kan f.eks. være, at du sender en masse spamlinks til dine konkurrenters side, så de får dårligere placeringer.

Crawler

Crawler eller webcrawler er den lille robot, der tjekker din hjemmeside. Her crawler den din side for at finde ud af, hvilke sider, tekster, billeder, links osv., der er på siden. Google sender sin crawler ud på alle websites for at indsamle disse informationer. Det er disse informationer, der sammen med Googles algoritme, der bestemmer, hvordan de forskellige sider rangerer i søgemaskinerne.

Duplicate content

Her er der tale om det samme indhold 2 steder på nettet. Dette er ikke noget, som søgemaskinerne kan lide. Der bliver derfor ofte beskrevet, at du skal passe på duplicate content. Du må altså ikke have samme tekst 2 forskellige steder på nettet. Dette gælder om både din egen hjemmeside og andre hjemmesider. Google ser dårligt på duplicate content, da de ønsker unikke tekster og hjemmesider, da folk ellers blot ville kopiere tekst fra andre websites og dermed stjæle deres indhold.

Grey hat SEO

Som beskrevet ovenfor i black hat SEO, så handler dette om, hvor offensiv (eller nogle gange endda ulovlig) dit SEO-arbejde er. Med grey hat SEO går du lige til grænsen. Du holder dig dog inden for lovens regler, men kan godt udfordre det morale. Grey hat er derfor mellemtingen mellem 100% white hat (god) og black hat (dårlig/ulovlig) SEO.

Indeksering

Indeksering minder meget om crawler. Man kan sige at en crawler indekserer en hjemmeside. Når Google f.eks. sender deres crawler ud til din side, så bliver din side indekseret. Dvs. at Google har fanget dine sider og sat dem i system. Så er din side blevet indekseret.

Indgående links

Indgående links er de links, som du modtager fra andre hjemmesider på nettet. Dvs. at hvis hjemmesiden med domænenavnet (www.virksomhedA.dk) laver et link på deres hjemmeside til din hjemmeside (www.virksomhedB.dk), så har du modtaget et indgående link.

Keyword (søgeord)

Et keyword eller søgeord er det ord, du skriver på Google, når du laver en søgning. Det kan f.eks. være “gummistøvler”. Så kommer alle relevante sider op, der handler om netop gummistøvler. Man kan dermed optimere sin egen side mod et keyword. Et keyword kan også godt være en sætning som f.eks. “Køb billige gummistøvler”.

Landing page

En landing page er den side, man lander på, når man trykker på et resultatet i søgemaskinen. Så hvis du klikker på et tilfældigt søgeresultatet på Google, så vil du lande på det, som nogle betegner som en landing page.

Link

Et link er en henvisning til en hjemmeside. Hvis vi her på siden skriver “Læs mere på: www.virksomhedA.dk”, så er det er link.

Linkbuilding

Linkbuilding refererer til at bygge links. Altså at få andre hjemmesider til at linke til din side. Jo flere gode links, du får fra andre hjemmesider, desto højere vil din egen side rangere. Man arbejder derfor med linkbuilding for at bygge links til din egen side (altså få links fra andre hjemmesider til din).

Meta description (metabeskrivelse)

En meta beskrivelse er den tekst, der står under overskriften på f.eks. Google. Den flyder normalt 2 linier. Du kan læse mere om page title og meta description her.  

Organiske resultater/søgninger

De organiske søgninger refererer til f.eks. de søgninger, som du ser i Google. Øverst på Google finder du betalte søgninger. Under disse kommer de organiske, som er baseret på Googles algoritme.

Page title (sidetitel)

Din sidetitel er den overskrift, som du ser i søgeresultaterne på Google. Samtidig står den også øverst i din browser på f.eks. din fane. Du kan læse mere om sidetitler her.

Ranking

Ranking eller rangering er den placering, som din hjemmeside har i søgemaskinen. Så hvis du søger på “gummistøvler”, og din side kommer som nummer 1 på Google, så “ranker” du nr. 1.

seo ordbog

SEO-juice

SEO-juice er et term, som SEO-eksperter bruger om værdien af links. Så hvis du modtager et godt link fra en god hjemmeside, så har du fået god SEO-juice. Det er derfor en smart måde at snakke linkbuilding på.

SEO tekster

SEO tekster er betegnelsen for de tekster, som du optimerer på din hjemmeside for at få flere besøgende fra f.eks. Google. Læs mere om SEO tekster her.

URL

URL er din hjemmesideadresse. Så hvis din side hedder www.virksomhedA.dk, så er dette din URL.

White hat SEO

White hat SEO er god og moralsk korrekt SEO. Det er måske lidt meget sagt. White hat refererer til SEO-arbejde, der følger reglerne og lovgivningen. Modsat er black hat SEO, som går over grænsen i arbejdet med SEO.

 

 

Det var hvad vi kunne bidrage med i forbindelse med vores SEO ordbog. Hvis du mener, der mangler nogle væsentlige ord, så skal du være velkommen til at skrive en kommentar nedenfor.