Der er kommet et nyt ord til marketingverdenen. Eller rettere et nyt begreb. Det hedder slow marketing, og går i alt sin enkelthed ud på at skrue ned for tempoet og skabe dybere relationer med dine kunder.

Det er et afbræk i forhold til den digitale verden vi lever i. Og den digitale marketing, som vi som virksomhed sender ud på nettet. “Køb nu, se mere her, tilbud kun i dag”. Det er selvfølgelig termer, som længe er blevet brugt i markedsføringen (også før internettet), men de seneste års udvikling har gjort det endnu vigtigere at få folk til at agere hurtigere og hurtigere.

Slow marketing er en modreaktion til internettets mange call-to-actions om “køb her og nu”

Begrebet “slow marketing” er så småt begyndt at poppe op blandt nogle af de største reklamebureauer. Men hvordan er vi nået dertil.

Der har de seneste år været en tendens til at lave storytelling. Især TV-reklamer har taget storytelling til sig, hvilket klart ses i stort set hver eneste reklameblok. Dette er en form for slow marketing. Her bliver der kræset for historien. Der bliver skabt en stemning hos modtageren. En stemning, der i sidste ende skal bringe modtageren tættere på virksomheden, men ikke nødvendigvis fremskaffe et køb her og nu.

Se et eksempel på en storytelling reklame her:

Hvad er slow marketing?

Definitionen af slow marketing er i følge wikipedia:

Slow marketing er en reaktion til den opfattede “altid-på” natur i digital markedsføring. Det fremhæver og fokuserer på kundecentreret kommunikation, bæredygtighed og etik. Slow marketing bygger relationer med kunderne i stedet for at opfordre dem til hurtige resultater som f.eks. tidsbegrænsede tilbud.

Storytelling er et godt eksempel på, at man via branding og stemningsskabende kampagner godt kan have succes. Her er det brugeroplevelsen, følelserne og historien, der er i fokus. Det samme kan videregives til denne nye trend. Hvis du formår at implementere det i resten af din kommunikation, så kan du skabe en unik platform for dig og dine kunder.

Fokus på kundeoplevelsen

I den ovenstående definition lægges der vægt på denne modreaktion til “altid-på” naturen i den moderne kommunikation. Her oplever vi tit, at virksomheder glemmer at der tales direkte til mennesker. Et andet fænomen, der også begynder at træde frem er den såkaldte h2h-kommunikation, der erstatter de 2 gamle måder at tænke forretning på, nemlig b2b og b2c. Med h2h er der tale om human-to-human.

I slow marketing handler det om at sætte brugerne forrest. At kunne tænke som dem, og at gøre det på en elegant og bæredygtig måde. Hvis du er i tvivl om, hvordan man kan gøre dette, så tænk tilbage på en oplevelse, du har haft med en virksomhed, hvor der bare var styr på det hele. Hvis det er en fysisk butik, så har butikken været lækkert indrettet, der har været en dejlig økologisk the, som du frit kunne tage et glas af, personalet var søde og smilende, og samtidig prøvede de ikke at skubbe produkter ned i halsen på dig.

Hvis du kan overføre ovenstående tankegang til din kommunikation eller din hjemmeside, så kommer du langt. Her skaber du reelt nogle relationer til kunderne, som varer væsentligt længere end dine konkurrenters. Du skaber et bånd mellem dig og dine kunder, der går udover det seneste køb. Og det kan være det, der gør forskellen i dagens mediebillede, hvor budskaberne nærmest står ovenpå hinanden for at nå frem til modtagerne.

Skru ned for tempoet og op for kundeoplevelsen, og så kan du for alvor kalde dig en slow marketer.