Ønsker du at vide mere om, hvor og hvordan danskerne bruger de sociale medier i 2016, så har vi her samlet nogle af de vigtigste tal. Her kan du læse mere om sociale medier i Danmark 2016. Tallene er baseret på forskellige undersøgelser og udgivelser. Du kan finde referencerne i bunden af indlægget.

Først og fremmest skal vi tage et kig på, hvor de sociale medie-brugere er. Her er en oversigt over de mest anvendte medier:

Facebook: 3.476.000 (brugere om måneden)
LinkedIn: 1.700.000 (oprettede profiler i Danmark)
Snapchat: 1.059.000 (brugere om måneden)
Instagram: 868.000 (brugere om måneden)
Twitter: 457.000 (brugere om måneden)

Snapchat har haft en voldsom stigning de seneste par år, og hvis de fortsætter med samme vækst, så skal Facebook passe på. Snapchat bliver mere og mere normalt blandt den ældre del af befolkningen også. Spørgsmålet er så bare, om de kan holde fast i de unge, eller om de igen søger videre på andre medier.

sociale medier i danmark 2016

Ovenfor ses en statistik over, hvor for de sociale medier bruges i Danmark. Som det ses på den røde graf, så bruger 10% af den danske befolkning de sociale medier dagligt. Dette er en stigning fra 6% forrige år.

Samtidig ses der også en stor stigning blandt de yngste.

Virksomheder på de sociale medier i Danmark

Mere end hver anden virksomhed er nu på de sociale medier. Faktisk 56% af de danske virksomheder har en tilstedeværelse på et eller flere af de sociale medier. Dette er en stigning fra 46% i 2014 og 36% i 2013. Der har derfor været en voldsom vækst, og langt de fleste B2B-virksomheder er nu til stede på de sociale medier.

83% af de virksomheder, der er på de sociale medier bruger det til markedsføring, mens også 54% bruger det til rekruttering. Der er altså virkelig gang i de sociale medier i Danmark 2016.

Kilder:
TNS Gallup Social Media Life 2015
DST – It-anvendelse i virksomheder 2015