Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


Et kodeord vil blive e-mailet til dig.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


Når folk skal kende til din virksomhed, er der mange måder at gøre det på. Man kan f.eks. vælge at stable store kampagner på benene eller købe annoncering i radio, tv eller trykte medier. Men en anden måde, som er mindre omkostningsfuld, og som har potentiale til at skabe et mere nært kendskab til din virksomhed, er gennem deling af nyheder.

 

Men for at få delt nyheder fra din virksomhed, gælder det om at have et publikum, og det er de færreste virksomheder som selv har et stort nok medie til at kunne nå bredt ud med deres nyheder.

 

Derfor giver det god mening for små og mellemstore virksomheder at udnytte den mulighed der ligger i at dele deres historier gennem etablerede medier i form af pressemeddelelser. Men hvordan får man hul igennem til dagblade og netmedier, når alle andre virksomheder også ønsker taletid og spalteplads?

 

START MED EN GOD EMNELINJE

Først og fremmest må du sørge for at have en god historie at dele. Den gode historie ligger i alle virksomheder, men den kan være svær at finde frem til. En god øvelse, som også bliver praktisk brugbar, er at forsøge at skrive din nyhed ned på én linje. Hvad er det vigtigste, og ikke mindst det mest spændende, som din virksomhed er i gang med eller står foran?

 

Når du har fundet en god linje, eller overskrift, vil resten af historien lettere kunne fortælles, og din overskrift er din adgangsbillet til at få opmærksomhed fra medierne. Den skal placeres som emnelinjen i din e-mail, og den er det første journalisten ser, når du henvender dig. Den skal derfor være fangende og spændende. Den skal vise, at der er en interessant historie, men den må også gerne holde lidt tilbage: Væk interessen her, og gem udfoldelsen af historien til når journalisten åbner din e-mail.

 

Det er her også vigtigt, at du får vinklet din emnelinje på en måde, så den passer til det medie, du henvender dig til. Hvis du skriver til et lokalt medie, er det en god idé at de kan se, at der er en lokal historie. Hvis du henvender dig til et nationalt medie, kan du med fordel gøre din vinkling mere fokuseret på historien end på din geografiske placering.

 

PRÆSENTER DIN POINTE

Når din mail er blevet åbnet, skal journalisten mødes af den gode historie, som du ønsker at få bragt. Det er her vigtigt at komme med dine gode pointer helt fremme, så journalisten ikke skal lede efter dem. Det skal fremgå klart hvad det er for en historie, du ønsker at fortælle, og ikke mindst hvorfor den er værd at fortælle.

 

Hvis du har en særlig vinkling, som gør dig ekstra attraktiv for det medie, du sender din henvendelse til, så sørg for at de lægger mærke til den ved at præsentere den først. På den måde hjælper du journalisten med at finde frem til dét, der er særligt spændende ved din virksomhed, og det hjælper derved dig selv med at blive omtalt.

 

Ligesom der er forskel mellem medier, har hver enkelt journalist også sine interesser. Det kan derfor være en god idé at prøve at finde frem til en journalist, som i forvejen har skrevet inden for et emne, der minder om den historie, som du bringer. På den måde sikrer du, at du ikke skriver for døve ører, men henvender dig til nogen, som har en reel interesse inden for dit område. Og du kan med fordel referere direkte til journalistens tidligere arbejde. På den måde viser du interesse og anerkendelse af journalistens arbejde, hvilket styrker den positive relation mellem dig og journalisten.

 

HVAD FÅR MEDIET UD AF DET?

Ligesom du gerne vil have omtale om din virksomhed for at skabe omsætning, lever medierne også af deres omsætning. Du hjælper derfor dig selv på vej mod at blive omtalt, hvis du kan bringe mediet en historie, som er spændende for netop den målgruppe, som det henvender sig til.

 

Hvis du kan hjælpe journalisten til at finde noget aktuelt eller særligt spændende i din nyhed og virksomhed, højner du derfor dine muligheder for at mediet samler din historie op. Hvis du har mulighed for at vinkle din historie, så den passer med en eksisterende trend, eller lægger sig i forlængelse af en begivenhed, har journalisten noget konkret at hægte din historie op på, som både sikrer omtale for dig og sikrer læsere til mediet.

 

FØLG OP PÅ DIN HENVENDELSE

Endelig er det vigtigt, at du gør det klart for journalisten, hvad du ønsker din henvendelse skal munde ud i. Er det meningen, at journalisten skal skrive en artikel direkte ud fra din pressemeddelelse eller e-mail henvendelse? Eller ønsker du at blive kontaktet, så der kan blive foretaget et interview? Jo mere du gør det klart for journalisten, hvad dine ønsker er, desto større mulighed har du for selv at forme, hvordan din henvendelse bliver behandlet, og det gør samtidig arbejdsbyrden mindre for journalisten.

 

Hvis du ikke har modtaget nogen respons inden for et par dage, kan det være en god idé at følge op. Henvend dig til journalisten igen og hør hvor i processen de er med din henvendelse. Er den ved at blive behandlet? Er den gemt til udgivelse på en senere dato? Eller er den droppet? Uanset hvordan de har reageret på din e-mail, kan en opfølgende henvendelse styrke dit navn hos journalisten, og højne dine chancer for at din historie bliver brugt, fordi du viser engagement i mediet.