Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


Et kodeord vil blive e-mailet til dig.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


For nogle måneder siden testede vi, Spinnaker Nordic, Snapchat Ads. I denne artikel bringer vi en oversigt over, hvilke centrale ting vi lærte. Derudover får du også en introduktion til Snapchat som medie og indsigt i, hvornår dette medie egner sig til annoncering.

Snapchat har på kort tid opnået ekstremt stor popularitet. Mediet er primært et ungt medie. Ifølge DR’s undersøgelse fra 2015 af medieudviklingen er tre ud af fire Snapchat-brugere under 30 år. Man bør derfor se Snapchat som en annonceringsplatform, hvor man kan ramme et ungt segment.  

De unge, som dominerer Snapchat, er, ifølge DR’s store undersøgelse af medieudviklingen fra 2016, generelt mere aktive på Snapchat, end de er på Facebook, hvor deres adfærd er mere passiv og observerende.

Da vi testede Snapchat som annonceringsværktøj, erfarede vi også, at brugerne var yderst engagerede. Dette kom blandt andet til udtryk ved, at vores chef, Simon Paag, fik utallige opkald fra unge mennesker, der gerne ville være hans Snapchat-ven, efter de havde set ham i videoannoncen.

Nøglepunkterne fra testen – kort fortalt

  • 52 opkald på tre dage
  • +300.000 annoncevisninger
  • +1.300 Swipe Ups
  • Generelt et højt engagement fra brugerne

Vi testede Swipe Ups med trafik som formål

Når man opretter en Snapchat-annonce, kan man vælge mellem fire følgende målsætninger:

  • Trafik til hjemmesiden
  • Installering af App
  • Awareness
  • Visning af indhold

Vi testede Swipe Ups, hvor vores mål var at drive mere trafik til vores hjemmeside: www.spinnakernordic.com. Vi fik, som nævnt, omkring 1.300 Swipe Ups. For god ordens skyld: Et Swipe Up er en opadgående bevægelse med tommelfingeren på skærmen. Hver gang en bruger gjorde dette i løbet af vores reklame, dirigerede Snapchat dem ind på vores hjemmeside.

Massiv eksponering for et ganske beskedent budget

Vi fik som sagt 1.300 Swipe Ups for et relativt beskedent budget. Vores annonce blev vist over 300.000 gange, så der er naturligvis tale om en begrænset mængde, der har interageret med denne. Vi ville have elsket, hvis samtlige brugere, der blev eksponeret for annoncen, havde besøgt vores hjemmeside, men dette er utopisk.

Vi nævnte vores firmanavn tidligt i videoen. Der er derfor ekstremt mange, der i perioden, hvor annoncen kørte, hørte om Spinnaker Nordic. Man kan sagtens argumentere for, at vores kernemålgruppe ikke er unge mennesker under 30, og at det derfor kan være lidt ligegyldigt, at de hørte om vores virksomhed. Øget kendskab skader dog aldrig i vores optik.

Vores formål var heller ikke at skabe store resultater med en skræddersyet annoncevideo til en veludvalgt platform. Formålet var derimod at lære Snapchat Ads-brugerfladen at kende og blive klogere på annonceringsværktøjet. En af de ting, vi lærte, var, at man for et relativt lavt beløb kan få massiv og bred eksponering. Platformen kan derfor være ekstremt effektiv for de virksomheder, hvis kernesegmenter opererer herpå.

Upolerede annoncer i øjenhøjde kan tilsyneladende være effektive

En anden central og vigtig erfaring fra vores test var, at en Snapchat-annonce ikke behøver at være flot og velproduceret for at generere handling fra brugerne. Vores annonce mindede på mange måder om en almindelig Snapchat-video, der kendetegnes ved at have forholdsvis lave produktionsværdier.

Nu kan vi vist ikke trække den længere… Du skal have lov at se, hvad vi kreerede i det kreative værksted. Vores videoannonce så således ud:

I videoen ses Simon Paag, der præsenterer sig selv, hvorefter han fortæller seerne, at de har mulighed for at komme på Snapchat med annoncer. Hans præstation er ikke overkoreograferet.

Han havde kort planlagt, hvad han ville sige, men ikke rigtig øvet det, hvilket bidrager med en umiddelbarhed og naturlighed til videoen, og netop naturlighed og umiddelbarhed kendetegner størstedelen af det indhold, der produceres og distribueres via Snapchat. Det er på Snapchat, at brugerne viser deres upolerede sider. Her deles alt fra dobbelthager til toiletbilleder, mens et medie som Instagram mere bruges til at dele meget polerede billeder.

Vi brugte ydermere en række grafiske elementer i ovenstående video. Disse bidrager til et fjollet udtryk og får bestemt ikke videoen til at ligne en professionel produktion. Snarere tværtimod. Det fjollede udtryk og det manglende professionelle touch bidrager til, at vores video ikke adskiller sig markant fra meget af det indhold, som brugerne selv deler. Det er ikke utænkeligt, at dette styrkede annoncens slagkraftighed, for vi opnåede, som nævnt, stort engagement med brugerne, og dette kan sagtens skyldes, at vi valgte at kommunikere i øjenhøjde med brugerne med en annoncevideo, der stilmæssigt minder meget om det indhold, som de selv deler indbyrdes.

Mange opkald – desværre ingen relevante

Vi fik et utal af henvendelser efter annoncen. Desværre ingen relevante. Mange af de opkald, som Simon fik, var fra meget unge mennesker, der gerne ville være hans Snapchat-ven eller lignende. Der var altså ingen virksomhedsejere, der tog kontakt til os med henblik på at få hjælp til at annoncere på Snapchat.

Hvad mon det skyldes?

Det skyldes sandsynligvis flere ting. Det skyldes nok blandt andet, at Snapchat ikke er stedet, hvor man effektivt rammer disse virksomhedsejere. Ydermere kan det være, at virksomhedsejerne skal påvirkes på en anden måde end via en fjollet video.

Det betyder dog ikke, at Snapchat ikke kan være et fremragende annoceringsværktøj. Det handler i høj grad om ens målgruppe, produkt og formål med annonceringen. Hvis man ønsker stor eksponering for det unge segment for et relativt lavt budget, så er Snapchat Ads en rigtig fornuftig løsning.

Hvis man ønsker at interagere med sin målgruppe, så kan Snapchat også være en yderst velvalgt annonceringsplatform. Vi erfarede selv, at engagementet er højt derinde, så det er ikke utænkeligt, at man kunne opnå et enormt stort engagement med en skræddersyet og velkoordineret annonce, der er skræddersyet mediet og målgruppen.

Vi hjælper dig gerne i gang med Snapchat Ads

En måde, hvorpå man måske rammer virksomhedsejere, der kunne have interesse i annoncere på Snapchat, mere effektivt end via Snapchat-videoer, er via informative og værdiskabende artikler på hjemmesider, der beskæftiger sig med online marketing.

Måske på Bureau.dk?

Hvis du har brug for hjælp til at opsætte en kampagne via Snapchat Ads, så tøv endelig ikke med at tage kontakt til os for at høre, hvilke muligheder du har. Du kan læse meget mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med Snapchat-annoncering her.