Sådan skriver du gode SEO-titler

Optimering af det såkaldte title-tag er et af de mest oversete aspekter af SEO. At skrive gode title-tags er vigtigt for at kunne øge sine placeringer og sin CTR (click-through rate) ude i søgeresultaterne.

I denne artikel vil jeg gennemgå, hvorfor de er så vigtige og gode tips til, hvordan du bedst optimerer dem.

Hvorfor er SEO-titler og metabeskrivelser vigtige?

Title tag kaldes også for SEO-titel, da den ikke skal forveksles med sides overskrift (H1’er). Det er i stedet “annonce-titlen”, som dukker frem ude i Googles søgeresultater.

Udover at blive vist på Google, så fremgår den også oppe i browser-fanen og ofte vil eksterne websites og social media profiler linke til en underside ved brug af title tagget som ankerteksten.

Det er derfor vigtigt både at få beskrevet, hvad indholdet på din side tydeligt handler om samtidig med at du vækker interesse.

SEO-titlen har altså den vigtige funktion, at den klart skal udtrykke, hvad siden handler om samtidig med at den skal inspirere og give brugeren på Google lyst til at klikke på din side frem for konkurrenternes.

Desuden bør dit fokussøgeord indgå i titlen. Google tillægger titlerne en stor værdi fordi, at de ofte opsummerer hvad en side handler om – ligesom en bogtitel.Faktisk er det en vigtig rangeringsfaktor, som kan være med til at sikre højere placeringer i Googles søgeresultater.

Her er et eksempel på en SEO-titel optimeret imod søgeordet dykkerbriller.

Meta-beskrivelsen under SEO-titlen har derimod ingen effekt på dine placeringer, men på trods af det må du endelig ikke ignorere den!

Meta-beskrivelsen er den sælgende tekst, der støtter op omkring din titel. Den kan i kombination med titlen være afgørende for at den søgende vælger din side frem for konkurrentens.

Hvordan skriver du gode SEO-titler?

En god SEO-titel er skrevet både til mennesker og søgemaskinen. For at tilfredsstille søgemaskinen bør du sørge for at dit fokussøgeord indgår i titlen, men forsøg ikke at skrive det flere gange (keyword stuffing) eller fylde for mange andre relaterede søgeord ind.

Der er ikke plads til mange tegn, og derfor gælder det om at udnytte enhver plads og undgå overflødige ord. Skriv kort, interessant og præcist!

Formålet med titlen og meta-beskrivelsen er at få flest muligt til at klikke på den. Men den skal være reel, og klart fortælle hvad brugeren kan forvente sig af artiklen ved et klik. For er der ikke en sammenhæng imellem, hvad titlen lover og indeholdet på landingssiden, så vil brugeren straks forlade den for at finde andre mere relevante sider i søgeresultaterne.

Nogle effektive virkemidler er:

Brug store og små bogstaver for at tiltrække blikfang.Det er tilladt at være lidt kreativ og lege med ordene, husk at du er ikke i gang med at skrive en dansk retstavningsstil. Men skriv dog altid ord grammatisk korrekt.

Brug tal i din SEO-titel.For eksempel årstal, 3 tips, priser osv.

Brug specialtegn såsom ⇒ ✓ » og emojis uden at overdrive.Det er ikke alle tegn som er godkendt af Google og det bliver ofte ændret. Pas også på med emojis, det er ikke alle browsere som understøtter disse og derfor kan det blive erstattet med et ? eller □ symbol i stedet.

Brug CTA (Call-to-Action). En CTA er en opfordring til en bestemt handling, det vil sige ord som: ”køb”, ”se”, ”læs”, ”klik”, ”download” osv.

Brug kraftfulde ord såsom “ultimativ”, ”komplet”, ”bedste” osv – det frister folk til at klikke.

Udnyt så mange tegn som muligt. Sørg for at længden på din SEO-titel og meta-beskrivelser er tilpas indenfor Googles retningslinjer – hverken er for kort eller for lang. Det er en svær balancegang, men hvis det bliver for kort så fylder den ganske simpelt ikke specielt meget i søgeresultatet, og du risikerer at blive overset.

Skriver du til gengæld for meget, så bliver titlen afkortet midt i et ord med ….

Det er sjældent muligt at få alle de gode virkemidler i spil i samme SEO-titel og meta-beskrivelse, men det er en god tjekliste at have i tankerne.

Nedenfor kan du se et eksempel på, hvordan siden https://altomfaldskaermsudspring.dk/ ved brug af nogle af disse virkemidler skiller sig ud i søgeresultatet på søgningen faldskærmsudspring.